m

Utomhus

37.0°
+
Andreas Lübeck
0

Coffees of Hawaii

Ambient kaffe

Varje höst hålls triathlonet Ironman i staden Kailua-Kona på Hawaii. I anslutning till tävligen som varje år drar ca 2000 atleter och åskådare, lanserade Coffees of Hawaii förra året en flytande espressobar där man serverar kaffe till förbipasserande simmare. I år är Coffees of Hawaii tillbaka och har denna gång tagit hjälp av havsbottnen för att
Läs mer om Utomhus, ,
36.8°
+
Andreas Lübeck
0

Loppis mot cancer

Ja, varför inte?

Israeliska cancerförbundet annordnade en loppmarknad mot cancer som man ville göra allmänheten uppmärksam på. Enligt reklambyrån så hittade man bortkastade och kvarglömda saker på gatorna som man märkte upp med lappar som vädjade om donationer. Byrå: Gitam BBDO
Läs mer om Utomhus, ,
36.9°
+
Andreas Lübeck
0

Global uppvärming

Kanadensisk guerilla

I sann Day After Tomorrow-anda vill kanadensiska Offsetters varna för hur klimatförändringar kan komma att påverka vår tillvaro. Man har tagit hjälp av Rethink Communications som har installerat livbåtar, flytvästar och poolvakter i Vancouver. Byrå: Rethink Communications
Läs mer om Utomhus, ,
36.7°
+
Daniel Tingström
0

Hej då pixlighet

Hej återanvända reklamidéer?

Fotohandlaren Meister-Camera vill kränga Leicor och plockar fram en gammal idé ur byrålådan, men det skulle åtminstone få mig att vända på huvudet om jag gick förbi. Byrå: Philipp und Keuntje Hamburg
Läs mer om Utomhus, ,
37.3°
+
0

Kända byggnadsverk

a la Diners Club

Se Eiffeltornet, Frihetsgudinnan och Colosseum byggda av kaffekoppar, skolådor och elektronikprylar i Diners Clubs kampanj för att visa nordborna att man nu får Eurobonuspoäng på allt man köper. Bakom kampanjen, som går utomhus, på internet och i print, står byrån Tackolov.
Läs mer om Utomhus, ,
37.2°
+
barbapappa
0

Bandit Rock

Göteborgs nya rockstation

Dessa tre flyttkartonger stod staplade på varandra inne på centralstationen i Göteborg för att informera att gamla x22morgongängetx22 har flyttat.
Läs mer om Utomhus, ,
36.8°
+
0

Projektor-reklam på Stadsbiblioteket

Puma projjar stort

Vår vän Henke gick förbi stadsbiblioteket igår kväll och fick syn på följande stora projektion från Puma. Fråga direkt till Prylfeber: Vad kostar en sån här projektor?
Läs mer om Utomhus, ,
37.1°
+
BTC
0

Mobilia Malmö

Luktar du langos?

I fredags drog Malmöfestivalen igång, hela innerstaden kommer lukta av mat och tonårsfylla. Malmös största köpcentrum Mobilia försöker därför locka med lugn och renlighet.
Läs mer om Utomhus, ,
37.0°
+
Jaeger
0

Skjut en bäver?

Eller?

A beaver can cut down 200 trees a year Science World We can explain
Läs mer om Utomhus, ,
36.8°
+
koze
0

Världens största timglas

BMW bollar

BMW gör ett enormt timglas fyllt med 180.000 bollar för att uppmärksamma premiären av sin nya 7-serie. Timglaset är placerat på Röda torget i Moskva, och det är kanske inte helt dumt med tanke på att Ryssland nyligen gick förbi Tyskland som Europas största bilmarknad.
Läs mer om Utomhus, ,
37.0°
+
0

Riktigt lågt gjort av Glocalnet

Affischmiss

Det tog nog någon sekund innan poletten ramlade ner får jag säga. Trodde först att affischen bara hade glidit ner.
Läs mer om Utomhus, ,
37.0°
+
Daniel Tingström
0

Lustgård

Snygga bilder till Göteborgs dito

Shout har jämfört Göteborgs Lustgårdar med internationella modehus i denna mycket vackra kampanj. Har ni vägarna förbi Göteborg i sommar besök gärna Göteborgs Botaniska Trädgård, Gunnebo Slott och Trädgårdar, Liseberg eller Trädgårdsföreningen. Hur man nu hittar till dom? En kampanjsajt med kartor och lite annat mys hade knutit ihop säcken bra. N
Läs mer om Utomhus, ,
37.0°
+
nidarodr
0

Is love all you need?

Hantverksmiss

Jobbigt. Antagligen märkte man inte missen överhuvudtaget. Willys gör för övrigt sveriges bästa reklam just nu. Utomhuskampanjerna är briljanta.
Läs mer om Utomhus, ,
37.1°
+
Daniel Tingström
0

Båtjakten

Stena Line gömmer båtar i gryningen

Stena Line, PS Communications samt Miami Guerilla Agency har varit i Asien och köpt 1000 små röda plastbåtar. En av dessa har de sprejat i guld. Mums! Sen har nån tok gått runt i gryningen och gömt allihopa i hopp om att folk ska plocka med sig båtarna till Stena Lines tält i Marstrand och vinna fina priser. Tydligen är det väldigt mycket andra se…
Läs hela artikeln
Läs mer om Utomhus, ,
37.0°
+
Mirabelle Looft
0

Det har fastnat något mellan dina tänderna

Glide Dental Floss

Skrattade gott åt den här installationen av Saatchi och Saatchi i New York. Byggnaderna representerar tänder och grisen lite fläskkött som fastnat däremellan. Ganska makaber kan tyckas men ack så fyndig. Byrå: Saatchi och Saatchi, New York Kund: Glide Dental Floss
Läs mer om Utomhus, Glide Dental Floss, gris
36.8°
+
Mirabelle Looft
0

Dexter är tillbaka

En kampanj Inför premiären av den andra säsongen av Dexter, som handlar om en seriemördare. Ett paket plastfolie sändes till ut till media med texten x22Dexterx27s plastfolie, på grund av sin ogenomtränglighet och vidhäftning hålls offret väl förpackat och golvet fritt från blodstänk. Ledtrådar och spår av något brott undviks.x22 När man öppnade …
Läs hela artikeln
Läs mer om Utomhus, Dexter,
37.0°
+
0

Sadelskydd från Wayfinder

Såg en massa vita och gröna sadelskydd på stan häromdagen. Reagerade först inte, men upptäckte sen att ALLA sadlar på Östermalm och Norrmalm hade dessa sadelskydden. Det var inte förrän jag tittade närmre som jag förstod att var en gerillakampanj från Wayfinder.
Läs mer om Utomhus, Wayfinger, sadelskydd, cykel
36.8°
+
andreasw
0

Säkerhetsglas från 3M

Finurlig. Man kan ju undra hur många som försökt ta sig in?
Läs mer om Utomhus, 3M,
36.9°
+
dist
0

Leksaker köade till filmpremiär i centrala Stockholm

Tidigt på tisdagsmorgonen köade förväntansfulla leksaker i centrala Stockholm. Nallebjörnar, robotar och leksaksbilar bildade en lång kö utanför Rigoletto på Kungsgatan. Många hade rest långt för att kunna närvara vid premiären av Den Magiska Leksaksaffären på midsommardagen.
Läs mer om Utomhus, Den Magiska Leksaksaffären, Rigoletto, bio
37.0°
+
Mirabelle Looft
0

Dagens DR

Mannheimer Swartling har precis flyttat till sitt nya kontor på Norrlandsgatan i Stockholm. Reklambyrån Svensson som sitter 15 meter tvärs över gatan passar på att hälsa dem välkomna genom att hänga upp en stor vepa under sitt kontorsfönster.
Läs mer om Utomhus, ,
37.2°
+
Mirabelle Looft
0

Nya tidens telefonkiosker

Smart att utöka telefonkioskernas kommunikationsutbud nu när gemene man har varsin mobiltelefon i fickan eller tryckt mot örat. Men jag tror i och för sig inte att det kommer att utnyttjas eftersom chansen att du behöver komma åt nätet just där och då är ganska liten, och måste du till varje pris göra det så har du nog redan skaffat mobilt bredband
Läs mer om Utomhus, Telia, surfzone
37.1°
+
Pierre
0

Reklam på lastbilar

Det finns oändligt många sätt att klä en lastbil, fantasin är den enda begränsningen.
Läs mer om Utomhus, Lastbilar,
37.0°
+
Mirabelle Looft
0

Meister Camera Leica D-Lux 3: Pixels

För större detaljrikedom

En hund uppbyggd av fysiska pixlar, en klockren idé, så enkel. Designer: Alexander Rötterink, Sönke Schmidt Creative Director: Diether Kerner, Oliver Ramm Art Director: Sönke Schmidt Copywriter: Daniel Hoffmann
Läs mer om Utomhus, Meister Camera Leica D-Lux 3: Pixels,
37.1°
+
Mirabelle Looft
0

Sushi Roll restaurang

JWT Sydney förvandlade de rullande handremsorna i rulltrapporna i ett av Sydneys största varuhus till en konvoj av härliga sushirätter, och en uppmaning att besöka restaurangen x27Sushi Rollx27. Smart!, och sushiälskare som jag är så längtar jag till Japan och rullande sushiband. Kund: Sushi Roll restaurant Byrå: JWT Sydney
Läs mer om Utomhus, Sushi roll restaurang, JWT Sydney
37.0°
+
Mirabelle Looft
0

Fashion for bravehearts

Démode intog staden med gerillamodevisning

Den 7 juni intog modesajten Démode med team Stockholms gator med en modevisning i sann gerilla-anda. Modevisningen började på Götgatan och fortsatte utanför NK för att sedan avsluta vid Stureplan. – Démode uppmanar alla att ta modet i egna händer och forma sin stil efter personlighet. Temat för visningen var helt enkelt ”Démode”, då vi skapade va…
Läs hela artikeln
Läs mer om Utomhus, Mode, Démode
37.0°
+
Mirabelle Looft
0

Testa programhittaren här!

... och gå hem med tre nya radiofavoriter

Nu kan du även speed-dejta Sveriges Radio utomhus. Det är bara att plugga in sina hörlurar och rocka loss. Läs mer om kampanjen här.
Läs mer om Utomhus, SR, programhittaren
37.0°
+
Mögelfar
0

Hur man drar fördel av skuggor

Ett blogginlägg med otroligt genomtänkt reklamkampanjer där dom använder skuggor som hjälp bland annat.
Läs mer om Utomhus, Skuggor,
36.9°
+
0

Kom ut på festival

Dragster har gjort en grafisk profil, logotyp och reklamkampanj till HBT-festivalen Göteborg. HBT-festivalen är en kulturfestival för och av Homo- Bi och Transpersoner. Tanken bakom kampanjen är att få göteborgarna att komma ut (på festival). Kampanjen syns på spårvagnarna, annonser i dagspress och festivalaffischer.
Läs mer om Utomhus, HBT-festival, Dragster
37.0°
+
Mirabelle Looft
0

Vill du vara H:et i Ghana?

Australien spelar mot Ghana i en vänskapsmatch den här helgen. Tyvärr finns det inte så många människor från Ghana i Sydney att heja fram laget, så klacken fick komma på ett annat sätt att rekrytera nya medlemmar.
Läs mer om Utomhus, Ghana, Sydney
37.0°
+
Mirabelle Looft
0

Sluta röka!

Som jag skrivit förut så är det nog svårt att få rökare att sluta suga på sina giftpinnar men den här installationen får dem kanske att fimpa för stunden i alla fall. Genom den transparanta röntgenbilden av ett par lungor syns fimparna som slängs.
Läs mer om Utomhus, QUIT, cigaretter, anti-rökning
37.0°
+
Mirabelle Looft
0

Dragon Heineken

En ny starkare öl

För att väcka uppmärksamhet kring den nya starkare ölen Dragon från Heineken så skapade NinjaMarketing en guerillakampanj i Turins stadskärna. De placerade ut ett gigantiskt stort ägg, draktänder, vilda vykort med mera. De skapade en viral webspot som hade 500.000 besökare bara den första månaden. En sajt och mer än 100 events på olika barer.
Läs mer om Utomhus, Ninja marketing, Heineken, öl
37.0°
+
Mirabelle Looft
0

Toyota RAV4 Cross Sport – Trampolinstortavla

Hur svårt ska det vara att få tag i en RAV4-folder?

Kul stunt i Belgien. För att understryka Toyota RAV4s lekfullhet beslöt sig byrån Happiness att arbeta med payoffen x22Serious Funx22. De försökte tänka utanför boxen och lät till exempel folk hoppa på en trampolin för att nå informationsbladen om Toyota RAV4. Byrå: Happiness Brussels Kund: Toyota
Läs mer om Utomhus, Toyota RAV4, Happiness Brussels
37.0°
+
Mirabelle Looft
0

Är det en fågel? Är det ett flygplan?

Nej det är en flogo!

Flogos sätter ribban högt och skapar flygande logotyper. De molnliknande logotyperna (företaget lovar att det är miljövänliga) är en idé av Francisco Guerra från SnowMasters, ett företag som specialiserar sig på specialeffekter med snö och skum. Helium och såpa trycks genom en Flogo-generator och en form som ger den det önskvärda utseendet (tänk…
Läs hela artikeln
Läs mer om Utomhus, Flogos, SnowMasters, Francisco Guerra
37.0°
+
Mirabelle Looft
0

Matryoshka dockor

Handmålade Ryska dockor marknadsförde Stolichnaya Russian Vodka på barer i Belfast.
Läs mer om Utomhus, Stolichnaya Russian Vodka, Belfast.
37.0°
+
Mirabelle Looft
0

Street Art

Ett sätt att umgås.

Jag älskar Street Art och speciellt Banksy. Hittade den här artikeln om Fiktivt kollektiv på Street Art Stockholm som kan vara intressant att läsa om man är intresserad av konsten på gatan.
Läs mer om Utomhus, Street Art Stockholm, Banksy, Fiktivt kollektiv, ZEVS
36.7°
+
0

Storåkers vinnare i Ute2008

Vi har den äran att gratulera!

Utomhusbolaget JCDecaux står för reklamtävlingen Ute som startades i år. Landets reklambyråer fick göra reklam för en skarp kund och briefen delades ut på en fest av Felix Herngren. Reklambyråerna fick sen lämna sina bidrag via sajten Ute2008. Därefter sållades ett 20-tal byråer ut och i förrgår stod det klart att Karlssons Klister och Storåkers va
Läs mer om Utomhus, Vinnare, ute2008, Storåkers
37.0°
+
Roger Åberg
0

Flygning dödar

Tillägg till Mr Jet-reklam

Att x22kommenterax22 reklam genom att sätta på klisterlappar som x22kompletterarx22 budskapet har blivit mer och mer vanligt. Mr Jet kör en kampanj på stan nu som kanske inte är så sexig, men den blev klart intressantare med en varningssticker.
Läs mer om Utomhus, ,
37.0°
+
0

Thomson Reuters

Thomson Fakta gick ihop med Reuters i torsdags och lyckades hyra i princip hela Times Square att utannonsera det på!
Läs mer om Utomhus, ,
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Färgstark försäkringsinstallation

Det här hade i alla fall fått mig att haja till.

Du kan aldrig försäkra dig nog inför framtida händelser. Se bara här hur det kan gå! Snacka om att go big i USA. Undra hur mycket ett sådant spektakel kan kosta att genomföra? Byrå: TM Advertising, Irving, Texas.
Läs mer om Utomhus, ,
37.0°
+
0

.SE hjälper Allsvenskans lag med nya adresser..

... passande både för förlorare och vinnare.

Stiftelsen för Internetinfrastruktur (mer känt .SE) har gjort en rolig kampanj för samtliga lag i svenska fotbollsallsvenskan. Kampanjen går ut på att .SE har bokat två namn till vardera lag - ett om de förlorar och ett om de vinner årets Allsvenska. Reklamen kommer att synas ute på stan i respektive stad. Kampanjen har tagits fram i samarbete med
Läs mer om Utomhus, Allsvenskan .SE Stiftelsen för Internetinfrastruktur,
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Gör inte reklam här!

Ny forskning visar att dubbelt så många vill läsa annonser i morgontidningen.

Den här stortavlan motsäger väl sig själv? Speciellt här på reklamfeber :). Jag menar... den som läser budskapet tar ju till sig budskapet. Något som gör stortavlan till bra reklam, eller?
Läs mer om Utomhus, Gör inte reklam här!, GP, morgontidning
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Karlssons sitter i klistret

I reklam för ett klister så måste klistret hålla.

Förra veckan skrev jag att jag gillade Karlssons Klisters utomhuskampanj (och det gör jag fortfarande), sen såg jag den här pelaren. Det som inte får hända har hänt. Knappen som jag förmodar ska vara ctrl har fallit bort. Magin över det fantastiska klistret är bruten. De använde dubbelsidig tejp som uppenbarligen inte fungerade. Samma sak som hände…
Läs hela artikeln
Läs mer om Utomhus, Karlssons klister,
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Flinks järn – för proffs

Bara ett proffs kan skapa de här skulpturerna med en motorsåg.

Le Bureau, som gjorde kampanjen för Guldägget i år, har även genomfört en kampanj för Flinks Järn som är ett byggvaruhus enbart för professionella. De öppnade en ny butik i Bromma och för att få uppmärksamhet placerade de ut stora träskulpturer i form av djur i Bromma och i närheten av butiken med texten For prox27s only och utannonserade samtidigt…
Läs hela artikeln
Läs mer om Utomhus, Flinks järn, Stockholm
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Svenska installationer och gerillakampanjer?

Tycker du att Sverige är bra på smarta produktplaceringar och installationer?

Det finns en uppsjö smarta produktplaceringar, installationer (som den här) och gerillakampanjer att fröjdas åt ute i världen. Dock tycker jag att vi i Sverige är ganska dåliga på att utnyttja dem. Rätta mig om jag har fel men det är inte så ofta som jag stöter på finurliga reklamlösningar i min vardag. Jag gillade dock Karlssons klisters senaste…
Läs hela artikeln
Läs mer om Utomhus, ,
37.1°
+
Nicklas Tingström
0

Barnarbete i automatiska karuselldörrar

Ogilvy skapar uppmärksamhet kring barnarbete.

Världen svämmar över med finurliga kampanjer utplacerade på strategiska platser i vardagen, satta där för att få oss att stanna upp och tänka till och förhoppningsvis agera. Här är ännu en. Den 26:e mars lanserade World Vision en kampanj för att skapa uppmärksamhet kring barnarbete. Hundra barn demonstrerade mot detta och Ogilvy tryckte upp kliste…
Läs hela artikeln
Läs mer om Utomhus, Barnarbete, Ogilvy, World Vision
37.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Gerillakampanj på Stockholms gator

Vill locka folk till åre

Reklamfeber-läsaren Jonatan skickade in det här gerilla-tipset som han stötte på någon stans i Stockholm. Vi har tyvärr inga uppgifter om vilka som står bakom kampanjen men den syftar helt klart till att få upp folks ögon för Tott Hotel i Åre. Någon här som vet vem eller vilka som ligger bakom kampanjen? Uppdaterat Bilden är tagen av David Hall o…
Läs hela artikeln
Läs mer om Utomhus, ,
37.0°
+
0

Star Wars

Reklam för nya serien

Underbar reklam för den animerade Star Wars serien som börjar sändas den fjärde april i USA. Måste väl erkänna att jag är lite partisk när det kommer till Star Wars, köper allt som ser ut som lasersvärd. Use only in case of sith
Läs mer om Utomhus, Star Wars, Sith, Lightsabers
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Döden

Besöker stadens gator varje vinter

Varje vinter dör folk på gatorna. För att visa på det problemet så lät reklambyrån Philipp and Keuntje i Tyskland placera ut x22dödenx22 på stadens gator bredvid gatuskyltar på ett sådant sätt att det såg ut som det var en lie han höll i. Verkligen ett hårt sätt att koppla samman gator och död på ett sätt som alla förstår. Every winter, people di
Läs mer om Utomhus, ,
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Father Bob Maguire Foundation

På soptunnor

Clemenger BBDO i Australien har tagit fram den här kampanjen för att få oss att släppa lite på våra plånböcker och donera. Någon som stannar till och tänker lite extra? For the homeless, every day is a struggle. Donate today and help us feed the homeless.
Läs mer om Utomhus, ,
37.0°
+
0

Elledning.se

Släck ner på lördag

Elledning.se utlyser en utmaning där vinnaren tar hem vinsten som bästa svenska kommun under Earthhour 2008. Den kommun som kan redovisa den bästa procentuella sänkningen av elförbrukning mellan 20:00 och 21:00 den 29:e mars vinner.
Läs mer om Utomhus, earthhour,
37.0°
+
Roger Åberg
0

Få styr på ungarna

Med piller

Gör ungarna inte som du säger åt dem? Ge dem piller! En lite annorlunda viral som har gått på affischer i Toronto. Bakom dem står en collegeorganisation men man har ännu inte gått ut med syftet bakom kampanjen. Otroligt bra är det i alla fall! www.notcot.com Bild: looli
Läs mer om Utomhus, ,
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Tops Supermarket

Fisknät

McCann Erickson har tänkt till lite extra här och tagit fram just en sådan idé som är så självklar men som knappt någon tänkt på förut. Önskar att man kommit på den själv, men nu hann McCann före och dom ska ha all cred för deras jobb. Man kan kanske tycka att dom kunde valt en lite mer trafikerad plats dock, men vem vet vad som finns på andra si…
Läs hela artikeln
Läs mer om Utomhus, Tops Supermarket,
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Svenska Spel

Presenterar fullproppad Trisslott

Svenska Spel har i dagarna börjat med en utomhuskampanj för deras nya Trisslott som ska vara så fullproppad med extra vinster att dom inte får plats i tavlan som annonsen sitter i. Bilden blev inte så skarp, men det är iallafall en rejäl utbuktningen på skraprutan som såklart refererar till alla extra vinster dom har tryckt in i lotterna. Lite u…
Läs hela artikeln
Läs mer om Utomhus, Triss, svenska spel
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Air Canada

Folk jobbar ovanför

En utomhuskampanj för Air Canada där Marketel i Montreal har placerat ut skyltar som meddelar att det är folk som jobbar ovanför. Dom syftar såklart på flygplanspersonalen som sliter på 10.000 meters höjd, så det blir extra underhållande när man ser människor som blir nyfikna och tittar upp mot himlen i hopp om att försöka se något. Svårt att hål…
Läs hela artikeln
Läs mer om Utomhus, Air Canada,
37.1°
+
Nicklas Tingström
0

FFA

Interaktiv fotbollsfan

Lowe + Rivet i Sydney har ställt upp en skådespelare i samband med ett FFA möte (Football Federation Australia) utklädd till ett Sydney FC fan som lever ut olika känslor som man kan se under en fotbollsmatch. Undertill finns pedaler märkta Joy, Passion, Elation, Tension, Worry, och Despair som förbipasserande kan trycka på och se ett urflippat skå…
Läs hela artikeln
Läs mer om Utomhus, FFA, Australia, Sydney FC
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Kungliga Operan

Orphée

Tokigt bra utförande av Jung von Matt i Sverige som har placerat den här illustrationen på centralen i Stockholm för att få folk medvetna om och sugna på att se Kungliga Operans version av Orphée. Orphée handlar väldigt kortfattat om en man som rymmer från undervärlden, och just därför visar bilden på precis det. Kan kännas lite för uppenbart och…
Läs hela artikeln
Läs mer om Utomhus, Kungliga Operan, Orphee, Jung von Matt
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Dogcoach

Tränar din hund

Reklambyrån .start i Tyskland ville på ett enkelt, roligt och kostnadseffektivt sätt marknadsföra den tyska hundträningsskolan dogcoach. I Berlins största park x22kissadex22 man ut vanliga hundnamn i snön med gul färg och placerade ut skyltar med information om dogcoach. Verkligen ett perfekt ställe att göra en kampanj för ett företag som dogcoa…
Läs hela artikeln
Läs mer om Utomhus, Dogcoach,
36.9°
+
Nicklas Tingström
0

1Time Airlines

Längre parkering

Rolig, smart och smått övergjord kampanj av DDB i Sydafrika för 1Time Airlines som ska vara så billiga att du kan stanna längre på din semester. Så låga priser att du kan få bilen bortbogserad och få böter och ändå tjäna pengar med att flyga med dom, om man ska tro konceptet iallafall. Eller så slänger man bara in några extra kronor i automaten.…
Läs hela artikeln
Läs mer om Utomhus, 1Time Airlines, parkering
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Global Warming

Översvämning

Tog ett ett tag innan jag insåg att det handlade om Air-condition och inte en värmetermostat. Copyn fungerade mycket bättre då. Huayida Advertising i Kina har iallafall tagit fram den här lösningen för att visa på effekten av att skruva upp ACn under varma somrar. Bredvid termostaten har det placerats en interaktiv bild som visar precis vad som h…
Läs hela artikeln
Läs mer om Utomhus, Global Warming, UNICEF, Tap Project, Växthuseffekten
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Friends of the Earth

The Sticky Poster

JWT i Hong Kong har gjort en utomhusposter med ett rent och klistrigt överdrag på överskriften och det visuella. Efter en tid så fastnar damm och andra smutsiga partiklar från gatan på postern, vilket medför att meddelandet gradvis visas. I och med det så lät JWT luftföroreningar prata för sig själv. Kampanjen fick också mycket publicitet i pre
Läs mer om Utomhus, Friends of the earth,
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Ford Ranger

Så här känns det

Syftet med den här kampanjen från JWT i Chile var att visa hur mjukt Ford Ranger hanterar guppiga vägar. Det placerades ut mattor på vägar som visade en vägyta som var full med sprickor, hål, lera och snö och bredvid satte man upp en skylt där man kunde läsa x22This it how it feels, Ford Rangerx22. Effekten på kampanjen kan man väl ganska enkelt …
Läs hela artikeln
Läs mer om Utomhus, Ford,
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Topvar Öl

Som Flaska eller trumpet

Topvar, som är ett ölmärke från Slovakien ville synas mer på TV under hockeymatcher. Problemet är att det är förbjudet att dricka öl från glasflaskor. Det löste byrån Istropolitana D’Arcy galant genom att dela ut plasttrumpeter i samma form och utseende som Topvars ölflaskor. Dom slog helt enkelt två flugor i en smäll när dom gav Topvar exponerin…
Läs hela artikeln
Läs mer om Utomhus, Topvar, Öl, Trumpet
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Havaianas

Dörrmatta

Begränsade upplagor av dörrmattor producerades och distribuerades av BBDO i New York som ett unikt sätt för folk att förvara deras Havaianas. När folk gick för dagen så tryckte dom bara dit fötterna och gick vidare, hur smidigt som helst. Konceptet och produkten passar perfekt in på Havaianas unika estetiska val av färger och design, samtidigt so
Läs mer om Utomhus, Havaianas, BBDO
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Ta en kondom

Och hjälp till i kampen mot Aids

Health Secretariat of Rio Grande do Sul har tillsammans med Escala Comunicação e Marketing i Brasilien ( sköna namn ) tagit fram en poster med mer än 500 kondomer som sattes upp på olika platser i staden. När folk blev erbjudna att ta kondomer, så började ordet AIDS försvinna, vilket såklart visade på hur viktigt det är att använda kondomer för at…
Läs hela artikeln
Läs mer om Utomhus, AIDS,
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Hot Sauce

Riktigt stark sås

McCann Erickson i Thailand har tryckt på en riktigt het :) poster på en lufthandtorkare för att verkligen visa effekten av deras starka och heta sås. Så grymt med koncept som appliceras på ett så välkänt medie och som definitivt får det genomslag som har efterfrågats av kampanjen. Effekten får ett så mycket bättre genomslag när man använder sig a…
Läs hela artikeln
Läs mer om Utomhus, Hot Sauce,
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

BBC

Saknade länder

BBDO i New York placerade strategiskt ut hundratals med stora kartbitar av länder runtom i valda städer i USA för att på så sätt visa dom delar av världen som dina dagliga nyheter in tar upp. Känns som att reklamen passar väldigt bra för att köras i ett land som USA. Folk från USA har ju inte direkt gjort sig kända för att ha full koll på världen …
Läs hela artikeln
Läs mer om Utomhus, BBC, Geografi
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Barn vet inga gränser, kör försiktigt

BSW Street Safety

DraftFCB/Lowe Group i Zurich har gjort den här smått genialiska kampanjen som verkligen illustrerar hur barn leker, utan gränser helt enkelt. Man kan hoppas att den gjordes i en lite mer trafikerad del av staden för att på så sätt verkligen få slagverkan, kommer nog inte till sin rätt om det är på någon återvändsgata som det ser ut som på bilderna…
Läs hela artikeln
Läs mer om Utomhus, BSW, Street Safety, Trafik
37.0°
+
Daniel Tingström
0

Streetreklam

Gerillamarknadsföring via visitkort?

Eric Martinsson, VD på Streetreklam, går sista året gymnasiet. Kolla vad man får göra i skolan nuförtiden. Johan Holstein måste mysa i vintermörkret. Allt handlar om förpackning. Gerillamarknadsföring via visitkort. Varför inte liksom? Ni kommer gå långt killar.
Läs mer om Utomhus, ung företagsamhet,
37.7°
+
Nicklas Tingström
0

Gratis Luftgitarr

Från 96.3 Rock Radio

Även om jag har ett par stycken hemma, så skulle jag nog plocka på mig en till och ta med mig till hemmet därhemma. Kampanjen för 96.3 Rock Radio har reklambyrån The Bridge i Glasgow, UK tagit fram. Hur många luftgitarrer har ni ägt?
Läs mer om Utomhus, Rock, Radio, Luftgitarr
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Rånäs Slott

Konferenslottet

Smith presenterar ett ljus i mörkret som är på väg ut nu. Smith reklambyrå har sedan 2001 arbetat med konferensslottet Rånäs Slott utanför Stockholm. Rånäs erbjuder förutom effektiva möten också spa och ljusrum. Så här under årets mörkare tider får nu ljusrummet på Rånäs sin egen kampanj. Den består av ljustavlor med budskapet ”Det är mörkt tr…
Läs hela artikeln
Läs mer om Utomhus, Rånäs Slott, konferens, Smith
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Hansapark

Are we there yet?

Kan inte annat än att tro att billboardsen som KNSK i Hamburg, Tyskland, har gjort för Hansapark ser lite fejkade ut. Kanske har dom översatt texten från tyska till engelska och att det därför ser lite suspekt ut. Men spelar det någon roll egentligen? Surfar ni inte in här för inspiration och för att kolla in roliga, smarta och nya idéer inom r
Läs mer om Utomhus, Hansapark,
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

MER

Älska MER

Storåkers McCann i Stockholm har utvecklat den här kampanjen för MER, där dom spinner vidare på MERs slogan x22Älska Merx22. Silhuetter är tryckta på baksidan av annonserna vilket medför att dom bara syns framåt kvällen, eller ja, nästan hela tiden så här års. Man kan väl fråga sig om dom inte riktar in sig på en lite väl liten målgrupp när dom g…
Läs hela artikeln
Läs mer om Utomhus, MER, Älska MER
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Becherovka

Får oss att komma närmare

Becherovka är en tjeckisk likör som uppskattas av både män och kvinnor och med deras långvariga slogan, x22Get Closerx22, så tyckte Mark BBDO i Prag att den här bänken passade helt rätt och är också tänkt att hjälpa folk att komma lite närmare varandra. Bänken kan kanske misstas med en kampanj för något nytt dietprogram eller liknande, men även om
Läs mer om Utomhus, Becherovka,
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Coopers

Moralisk ölreklam?

Feberanvändaren preox tog den här bilden på en spårvagnsstation i Melbourne, Australien, där Coopers löser problemet med fyllekörning och utsläpp från bilar samtidigt som man marknadsför sig själv. Fyndigt, humoristiskt och smart sätt att dra uppmärksamhet till sitt varumärke, och så väldigt rätt i tiden. Speciellt med australiensiska mått mätt so…
Läs hela artikeln
Läs mer om Utomhus, Coopers, öl
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Mondo Pasta

Noodleslurper

I ett försök att skapa medvetande hos folk valde Jung von Matt att placera kampanjen för Mondo Pasta i hamnen i Hamburg, Tyskland där det tydligen passerar mycket folk som är sugna på nudlar. Dom använde sig av enorma posters med ansikten som suger i sig nudlar, vilket medförde att repen till fartygen blev till 10 meter långa nudlar. Kreativitet …
Läs hela artikeln
Läs mer om Utomhus, Mondo Pasta,
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Mcdonalds

226g Big N´Juicy

Mcdonalds har tagit fram en ganska skön reklam som är ute just nu där man kan slita med sig en riktigt fet servett inför köpet av deras maffigaste hamburgare någonsin. Kan verkligen behövas då det säkert gick åt 10 servetter när jag provade en. Även om hamburgaren inte är deras bästa är det här ett nytt och roligt sätt att marknadsföra en stor oc
Läs mer om Utomhus, McDonalds,
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Annons i New York

Som skickar röster ifrån ovan

En annons i New York viskar ett meddelande som bara hörs i ditt huvud i en annons för ett nytt tv-program om det övernaturliga. Annonsen använder en teknik från Holosonic som sänder en riktad ljudsignal från en takplacerad högtalare så ljudet samanfaller i kraniet. Tekniken sägs vara idealisk för museer, eller ställen som kräver en tyst omgivning …
Läs hela artikeln
Läs mer om Utomhus, A&E, Holosonic, New York
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Mont Grand-Fonds

Skidresort

Bra exempel på hur man med väldigt enkla medel kan göra effektiv och smart reklam som inte kostar skjortan. Dom har enbart använt sig av blått papper och klistermärken för att marknadsföra Mont Grand-Fonds skidresort som sattes upp på gymnasier och i skolor i staden Montreal. Cossette Communication Marketing är upphovsmakarna för kampanjen som ri
Läs mer om Utomhus, Mont Grand-Fonds, Skidresort
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

AIDS-Fondet

Dansk välgörenhet för AIDS

The Aid Agency i Köpenhamn körde den här kampanjen som ett event under World AIDS-dagen för att förtydliga hur folk ser på HIV-smittade människor. Folk tittar och glor, men kommer aldrig nära. Grymt genomförd kampanj i både utförande och i koncept som med alla säkerhet drar uppmärksamhet till förbipasserande. Så mycket bra reklam som kommer från…
Läs hela artikeln
Läs mer om Utomhus, AIDS,
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Onsalakorv

Färdigskivad

Goss i Göteborg har tagit hand om marknadsföringen för Onsalakorven som numera finns som färdigskivad, men fortfarande i samma förpackning som för 50 år sedan. Gillar speciellt hur dom använt sig av x22dragspelsbussenx22 för att få fram budskapet. Fyndigt! Någon som kommer ihåg om Skogaholmslimpan gjorde något lika kreativt när den presenterades
Läs mer om Utomhus, Onsalakorv,
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

JE*S Jeans

Gillar när reklam tvingar en att inspektera lite extra för att bli exponerad, även om den inte når samma antal så sätter den sig bättre på dom som tar sig tid att undersöka reklamen. Just den här e gjord av Bruketa@Zinic i Zagreb, Kroatien där texten tvingar en att böja sig ner för att läsa texten, vilket resulterar i att man står och putar med r…
Läs hela artikeln
Läs mer om Utomhus, JE*S Jeans,
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Elvis LIVE

När du inte kan tro dina ögon, Opticris

För att dra uppmärksamhet till Opticris, som är ett center för ögonundersökningar, smällde Starlink Group i Bukarest, Rumänien upp affisher som annonserade att Elvis skulle uppträda live i Bukarest. Smart sätt för att få folk nyfikna och skapa medvetande på ett fyndigt sätt som säkert gör det jobb reklam ska göra på ett effektivt sätt.
Läs mer om Utomhus, Elvis, Opticris
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Happy Dog

IAMS ger glada hundar

Saatchi & Saatchi i Paris har verkligen lyckats demonstrera hur glad och välmående din hund blir av IAMS. Dom har helt enkelt satt en plastsvans på vindrutetorkaren i bakrutan och effekten kan inte bli sötare när torkaren sätts på och hunden börjar vifta på svansen. Kolla in filmen under läs mer så kan ni se världens sötaste vindrutetorkare in ac
Läs mer om Utomhus, Happy Dog, IAMS
37.0°
+
Daniel Tingström
0

.se domäner

Gammal artikel belyser domänproblem

Väldigt nischat upprop från .se för att få fler att registrera sköna domäner under just .se. Vi vill inte ha fler domäner som är upptagna. Vi vill att Forsman & Bodenfors (m fl) ska få de domäner de mår bra av. Hmmm, upp-till-kamp.se kanske inte vore så dum? Vart reggar ni era domäner kära reklamfeber-oholics?
Läs mer om Utomhus, ,
37.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

En av Sonys kaniner tittade in

Gerilla-kaniner

Sony har precis kört lite gerilla där man ställt ut 640 plastkaniner på Stockholms gator. Enligt Sony har alla kaniner redan försvunnit hem till intet ont anande kaninälskare. En hittade hit till oss på Feber och den kan ni se på bilden ovan. Hela jippot är kopplat till en grupp på communityn Facebook och dit hör även en applikation där man kan um
Läs mer om Utomhus, sony, gerilla
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Viagra-reklam

På vägskyltar

Undrar hur vägverket och den svenska staten skulle reagera om det började dyka upp lite mer planerad reklam som den här på vägskyltar runt om i landet. Vi har ju sett det göras för inte så länge sen i form av gerillamarknadsföring för Sneakers N Stuff, där det bara var gjort i ett fall. Tror ni vägverket, eller vilken instans det nu är som har ve…
Läs hela artikeln
Läs mer om Utomhus, Viagra, vägskyltar
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Dygnet runt service

Från Service 24 Austria

Service 24 i Österrike är en avgiftsfri service för kunder dygnet runt om något skulle hända med deras bil. Jung von Matt/Donau Werbeagentur i Wien har marknadsfört deras affärsidé med att låta en bil med en arbetande mekaniker köra omkring i staden för att på så sätt visa deras dygnet-runt-service.
Läs mer om Utomhus, Service 24,
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Batman-signalen

Skickas ut inför Batman Begins

Saatchi & Saatchi i Auckland, Nya Zealand har tagit fram den här kampanjen inför lanseringen av Batman Begins på TV2. Dekaler placerades ut på upplysta gångvägar i centrala Auckland som sedan på natten, när lamporna tändes, visade den berömda batman-signalen. Snyggt jobbat, men är det inte lite väl mycket pådrag för en film som snart är tre år ga…
Läs hela artikeln
Läs mer om Utomhus, Batman,
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Guiness

Domino Rally

Från byrån AMV BBDO och skaparen av Sony Bravia-reklamen med studsbollarna, kommer här TV-historiens dyraste reklamfilm. Historien började med Guiness idé att låta folk försöka hitta reklamen online, genom att leta efter ledtrådar och pussla ihop saker. Men nu är jakten iallafall över och reklamfilmen har släppts och ska börja gå på TV och i biosa…
Läs hela artikeln
Läs mer om Utomhus, Guiness,
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Mot klustervapen

På medborgarplatsen i Stockholm

Näteverket mot klustervapen arrangerade igår en manifestation på medborgarplatsen i Stockholm. Ett område stängdes av med varning för minor-skyltar. I området låg små svarta lappar med texten ta upp mig. När man vände på lappen fick man veta att man precis tagit upp en mina och antagligen förlorat ett ben eller en arm.
Läs mer om Utomhus, klustervapen,
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Eurocard

Det framgångsrika businesskortet

Eurocard fortsätter att profilera sig som det framgångsrika businesskortet. Här är den senaste enheten, 35 meters b2b-reklam på Arlanda. We could make a list of people who use other business cards. But you probably never heard of them anyway.
Läs mer om Utomhus, Eurocard,
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

United Nations

Slåss mot barnvåld

I botten på askfaten har Young and Rubicam i Mexico City tryckt ett barnansikte gjort av aska för att på så sätt stödja kampen mot barnvåld. Askfaten placerade ut på barer, restauranger och klubbar över Mexico City med budskapet, x22Somebody is the doing the same, but not on an ashtray.x22 Vansinnigt stark kampanj, skulle nog tänka till lite om m
Läs mer om Utomhus, United Nations, UN
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

hlx.com

Dags att boka skidsemester

Enkel och samtidigt väldigt effektiv golvsticker från Scholz & Friends i Berlin, Tyskland som direkt påminde mig om att börja leta efter en vecka i snön så man kan klämma lite lagg, svenska lagg. Någon som har något smutt tips till bra skidåkning i vinter?
Läs mer om Utomhus, hlx.com,
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Nivea

Säg hejdå till celluliter

Smart användande av samma koncept som till bland annat Playstation 2, fast idén passar nog bättre in in här. Kampanjen som är gjord av TBWA i Toronto, Kanada har också väldiga likheter med en kampanj från Clearasil som gjordes nyligen. Tråkigt när man ser solklara ripp-offs så här, men idén är så pass bra att den tål att göras igen tydligen.
Läs mer om Utomhus, Nivea,
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Jeep

Parkeringsplats

Jeeps parkeringsplats-kampanj som gjordes av Bates Y&R i Danmark kördes under några veckor under våren i Köpenhamn. Syftet var att kommunicera fram att varumärket Jeep skulle vara en del av stadsdelsmiljön på ett överraskande sätt.
Läs mer om Utomhus, Jeep,
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Henkel Superlim

Sitter för hårt

Henkel superlim sitter så pass hårt att det inte gick att ta bort deras kampanj från stortavlan. Lite väl genomtänkt och komplicerat från DDB i Paris, men den fungerar för mig. Frågan är väl om gränsen mellan att vara bra och inte fungera alls är lite väl hårfin, undrar om alla som går förbi verkligen förstår kampanjen. Skulle ni koppla idén bako
Läs mer om Utomhus, Superlim,
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Soma Kaffebar

Fotspår

Liknande har väl setts en gång för mycket, men just det här examplet har en liten twist på konceptet. Soma gör reklam för deras nya vinbar och visar därmed på vinglande fotspår om jag förstått kampanjen rätt. Kan väl tycka att fotspåren borde leda bort från cafét då, så jag kanske har fel. Hur som helst så undrar jag hur mycket uppmärksamhet sånt…
Läs hela artikeln
Läs mer om Utomhus, Soma, Kaffe
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Världens största poster

Från Dubai såklart

Fastighetsföretaget Sorouh i Abu Dhabi avtäckte i veckan världens största poster i Dubai som mäter hela 20.000 kvadratmeter. Självklart är det gjort i Dubai som verkar lida av någon sorts mindervärdeskomplex, dom har väl snart fyllt upp alla radspalter i Guiness vad gäller störst, högst och dyrast.
Läs mer om Utomhus, Sorouh, Dubai
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Leica V-Lux 1

12X Optisk Zoom

Reklambyrån Advico Young & Rubicam i Schweiz har gjort dom starkaste och mest välgjorda billboards jag har sett på länge. Dom visar på ett väldigt enkelt och samtidigt råbra sätt hur pass bra deras 12X optiska zoom verkligen är. Särskilt roligt är det att dom har spanat ut en särskild plats och sen gjort arbetet efter bakgrunden riktigt bra genom
Läs mer om Utomhus, Leica,
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Volkswagen Eos

Skuggannonser

DDB fortsätter att göra bra och fräsha kampanjer för Volkswagen. Den här gången är det DDB i Tyskland som har tagit fram en billboard som kastar en skugga på marken med budskapet x22En perfekt dag för en provkörningx22. Mysigt att det är solen som får tipsa om att provköra Eos Cabriolet.
Läs mer om Utomhus, Volkswagen,