m

Print

37.0°
+
Roger Åberg
0

Det behövs fler bostäder för studenter

Tycker franska studenter

För att vi poängtera det så har man gjort den här klart provokativa annonsen som man placerade i den engelska versionen av Der Spiegel. Något för svenska studentorganisationer?
Läs mer om Print, ,
37.0°
+
Roger Åberg
0

Vad tänkte ni på?

Redaktör svarar reklamkritiker

Bra eller dålig reklam är alltid en relevant fråga, ibland mer och ibland mindre. I det här fallet troligen mer, med en reklam från American Apparel från tidningen The Sustin Chronicle. Självklart kom det en reaktion och en redaktör för tidningen har bloggat sitt svar.
Läs mer om Print, ,
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Nivea Q10

Pausar åldrandet

Tycker att jag har sett en reklam för mycket som har använt sig av play, stop eller liknande, men den här kampanjen från TBWA\RAAD i Dubai för Nivea, känns helt rätt helt plötsligt. Den är både enkel och smart, plus att konceptet känns helt motiverat för en gångs skull.
Läs mer om Print, Nivea,
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Nissan

Keyless entry som standard

TBWA\RAAD i Dubai har varit väldigt kreativa när dom visar att Nissan numera levereras med Keyless entry som standard. Verkligen ett briljant sätt att visa på att bilnycklar numera tillhör en föråldrad teknik. Grymt koncept och ett riktigt bra utförande, slut på historien.
Läs mer om Print, Nissan,
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Pedigree Pal

Hundar som äter bra, drömmer bra.

TBWA i Dubai har tagit fram ett bra koncept för Pedigree Pal som får en att bli glad och dra lite på läpparna, iallafall om man är hundägare som undertecknad. Det är såklart också den målgruppen som man söker efter i kampanjen, och förmodligen också den gruppen av människor som på riktigt kan förstå och relatera till konceptet. Sen kunde dom job…
Läs hela artikeln
Läs mer om Print, Pedigree Pal,
37.0°
+
Daniel Tingström
0

Andrahandsvärdet på en bil

VW vinner

Att påven i sin ungdom (?) ägt en Volkswagen betingar tydligen ett rätt högt pris på andrahandsmarknaden. En bil köpt 1999 för just under 100.000 kronor säljs för nio gånger mer sex år senare. Imponerande andrahandsvärde och kaxig annons.
Läs mer om Print, Bil, Volkswagen
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

The Axe Effect

Hillary luktar på motståndet

Under supertisdagen och presidentkandaidats valen i USA kunde man se dom här uppsatta i vallokalerna i Chicago och New York Det är BBH i London som visar att Hillary Clinton har luktat lite på moståndet och åkt dit på x22Axe-effektenx22. Även om det börjar bli tjatigt med samma koncept, tycker jag ändå dom fortfarande lyckas med sina kampanjer.
Läs mer om Print, Axe, Clinton, Obama, McCain
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Skön tabbe i Dagens Industri

Reklam för VW Tiguan

I en reklamkampanj från Dagens Industri 2008 01 28 för Volkswagen Tiguan, har det smygit in en registreringsplåt som tillhör en helt annan bil. Registreringsnummert XPL057 tillhör enligt vägverket: Regnr: XPL057 Färg: SVART Fabrikat: RENAULT JM MEGANE SCENIC Årsmodell: Fordonsslag: PB Fordonsår: 2006 Kan bara gissa på hur en sådan tabbe har…
Läs hela artikeln
Läs mer om Print, Dagens Industri,
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Mutual Community Health Insurance

På 70 år ser man det mesta

Clemenger BBDO i Melbourne har gjort en uppskattad kampanj som är svår att misslyckas med. Måste finnas tusen påhittade och sanna historier om olika fall som akuten fått in. Dom har också lyckats ganska bra med retuscheringen, iallafall på dom första två i serien. Någon som har en eller två sköna historier att berätta som skulle platsa i kampanje
Läs mer om Print, ,
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Harvey Nichols

Fashion Statement

Gillar alltid kampanjer för Harvey Nichols och den här från DDB i London är inget undantag. Verkligen tokbra koncept och art direction som bara är så, så, tokbra. Dom hade lätt klarat sig utan copyn x22Fashion Statementx22 just för att illustrationerna är så pass välgjorda. Tummen upp! Harvey Nichols Fashion statement
Läs mer om Print, Harvey Nichols, Mode
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Gissa Vaseline’s senaste

Nakna kändis

Vaseline kommer då och då ut med en gissningslek där du ska försöka komma på identiteten på den kändis som representerar Vaseline. Tidigare dolda kändisar har varit John Leguizamo och Amanda Bynes, och Vaselines senaste nakna alster syns alltså på bilden ovan. Dom har också lagt ut några ledtrådar, hon har x22spelat mot en ängelx22 och hennes kar…
Läs hela artikeln
Läs mer om Print, Vaseline,
37.1°
+
Nicklas Tingström
0

Beretta Heating Systems

Pullover

Publicis i Rumänien har gjort ett riktigt duktig Photoshop-jobb till deras kund, Beretta Heating Systems. Inget nytänkade direkt, men konceptet fungerar perfekt till budskapet även om det är rippat. Winter Ready.
Läs mer om Print, Beretta Heating Systems,
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Kosta Bodas

Printkampanj

Reklambyrån Foreign i Stockholm och Johan Ronnestam har tillsammans med fotograf Hans Carlén (bsmart) och retuschör Andreas Lübeck jobbat fram fem surrealistiska printjobb för ett av världens äldsta glashus, Kosta Boda. Projektledning sköttes av Annika Tersmeden (Foreign) och Nina Karlsson (bsmart). In love with art glass since 1742
Läs mer om Print, Kosta Boda,
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Diesel

Live Fast

Den här gången är det Marcel Paris i Frankrike som har lyckats leva upp till den standard vi har vant oss vid att se när det kommer till Dieselkampanjer. Grymt koncept och riktigt välgenomfört i såväl art direction som på den sociala och filosofiska undertonen vi ser genom hela serien Kort sagt, lika bra som vanligt när det handlar om Dieselkampa
Läs mer om Print, Diesel, Marcel
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Fjäråskupan

Gör fläktar som suger ordentligt

Folket på Dragster har gjort en annons som vi tycker känns lite rolig, och riktigt bra faktiskt. Annonsen är för Fjäråskupan som jobbar för fullt med fläktar. Den här annonsen visar att fläkten suger oerhört bra. Så bra att den drar in själva annonssidan i fläkten. Uppslaget sitter i senaste numret av Allt i hemmet.
Läs mer om Print, Fjäråskupan, Dragster
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Science World

Vi kan förklara

Rethink i Vancouver, Kanada har tagit fram den här kampanjen för Science World som är ett vetenskapscenter som erbjuder underhållande och lärande upplevelser till familjer i Vancouver. Älskar kampanjer som lyckas kommunicera interaktivt med förbipasserande, och som dessutom skrämmer slag på betraktaren och kanske lyckas få fram ett skratt, sånt so
Läs mer om Print, Science World,
37.0°
+
Daniel Tingström
0

Grey snackar franska

Jag fattar noll

Ska man sälja fransk bil ska man sälja bil med fransk copy. Så enkelt är det. Briljant eller inte är upp till dig att avgöra och besluta om i våra kommentarer. Kan någon översätta så en svenne, som blev lurad till tyska som C-språk, också förstår texten i annonsen?
Läs mer om Print, Grey, Renault
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Bountiful Bicycle

Cykelväg

Är det här drömbilden som ligger högst upp på önskelistan bland alla cykelfantaster? Det tror iallafall Richter7 i Salt Lake City, USA som har tagit drömmen och gjort den till verklighet, och dom har gjort det riktigt bra får man väl säga. Man kan nog inte kommunicera med en så pass smal målgrupp på ett bättre sätt skulle jag tro, vi andra kan ba…
Läs hela artikeln
Läs mer om Print, Bountiful Bicycle, cykel
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Maglite

Ficklampor lyser upp

Är inte helt säker på att man kopplar vad reklamen handlar om, om man inte är bekväm med vad Maglite är för något. King James i Kapstaden, Sydafrika har iallafall tagit fram ett väldigt ballt och visuellt bra koncept för ficklampor, även om dom kunde photoshoppat lite hårdare. Då gillar jag nog den som finns under Läs Mer för Rayovac ficklampor …
Läs hela artikeln
Läs mer om Print, Maglite, ficklampor
37.1°
+
Nicklas Tingström
0

Financial Times

Allt på en plats

DDB i London har lyckats göra en väldigt enkel idé till något så mycket större med sättet som dom har presenterat idén på. Galet bra Photoshop-jobb från som man kan stirra sig tokig på efter missar. Som att Petronas Towers ser ut vara högst i världen. Öppet för diskussion. World business. In one place. We live in Financial Times
Läs mer om Print, Financial Times,
37.1°
+
Nicklas Tingström
0

Nezeril

Täppta Ord

Åkestam.Holst har gjort en annons för Nezeril som dramatiserar hur fel det kan bli när du är täppt i näsan. Annonsen gick i SvD för en tid sedan och här kommer den alltså igen för alla som missat underverket. Skönare och enklare reklam som samtidigt är så pass effektiv får man leta efter.
Läs mer om Print, Nezeril, Reklam
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Macbook Pro

Ultra Tunn

För att visa hur pass tunn nya Macbook Pro är, fixade SVA i New York fram tre stycken sidor i en tidning som vid rätt använding illustrerar just det. RIktigt smart idé i utförande och koncept, även om det krävs en del bläddrande och vridande för att annonsen ska komma till sin rätt, och som alltid när Apple loggan kommer upp, så sväljer jag allt,
Läs mer om Print, Macbook Pro, Apple
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Åhléns

Visar fram och baksida

Gillar idén som King i Stockholm har tagit fram för Åhléns, även om den inte säger så mycket eller har något direkt budskap. Alltid varit svag för koncept som visar fram och baksida, så därför måste jag passa på att gratulera hela teamet på King för ett välutfört arbete, speciellt art direction delen. Någon som vet vilken tidning annonsen publice
Läs mer om Print, Åhléns,
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Zaptor

Ta makten över din TV

Ytterligare än reklam med en väldigt enkel idé som levererar budskapet utan att spräcka budgeten. Och ytterligare en bra kampanj som kommit från Danmark i form av Hjaltelin, Stahl & CO i Köpenhamn. Äter dom mycket fisk där eller vad är det frågan om? Vem känner du dig som när du får all den kraft och energi som fås när du tar makten över fjärrkon…
Läs hela artikeln
Läs mer om Print, Zaptor,
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Sommarrea

Hos Onoff

Dom flesta nyhetstidningar och nyhetssiter har i dagarna pratat om OnOffs sommarrea-miss. I en annons för OnOff har det gått att läsa att deras sommarrea är igång nu. Om det är en oavsedd miss från någons sida eller en otroligt smart reklamstrategi får vi nog aldrig veta, dom har iallafall fått sanslöst bra exponering i många av Sveriges mest pop
Läs mer om Print, Onoff, sommarrea
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Volkswagen Touareg

Off-road hitch hiking

Kul att se att DDB inte har ensamrätten till att göra all reklam för Volkswagen. Här har reklambyrån Pristop i Slovenien lyckats att med väldigt enkla medel visa på Touaregs potenta (nja) off-road egenskaper på ett effektivt sätt. Första gången som jag kan erinra mig om att skriva om en kampanj från Slovenien, någon som har koll på vad som händer
Läs mer om Print, Volkswagen,
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Niedermeyer

Superzoom

TBWA i Wien, Österrike har tagit fram en kampanj i raden för kameror med galen zoom. Börjar bli lite tjatigt kanske, men jag tycker fortfarande konceptet fungerar även om det gjorts till ända. Visar väldigt klart vad reklamen handlar om och får samtidigt folk att dra lite på smilgroparna, samtidigt som folk kanske kommer ihåg reklamen.
Läs mer om Print, Niedermeyer, kamera, zoom
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Pedigree Pal

För starka hundar

TBWA i Wien, Österrike tyckte det var en smart idé att låta en hund gräva ett hål mitt på motorvägen för att visa hur starka hundar blir av Pedigree Pal. Tydligen så starka att dom klarar att bli påkörda, det var min första tanke iallafall. Hade fungerat bättre på en trottoar och kanske även byta ut hundbenet mot en påse Pedigree Pal, men budskap
Läs mer om Print, Pedigree Pal,
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Trends Magazine

Get inside information

Även när den knappt finns någon budget kan man fortfarande göra balla kampanjer. Som den här för Trends Magazine som är hur enkel som helst, kanske för enkel, men den fungerar och den har redan blivit publicerad på ett svenskt reklamforum, så visst ger den intryck. Print-reklamen är gjord av Tommy Morris och filmen som ni kan se under Läs mer, ha
Läs mer om Print, Trends Magazine, Inside information
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Logical Golf Academy

Bli inte sur, bli bättre

Om ni någonsin läst en golftidning så ser ni direkt det ironiska i reklamen från The Jupiter Drawing Room i Kapstaden, Sydafrika. För det är precis med det här upplägget som golfmagasinen väljer att ge oss svingskolor på, men det är väl tyvärr så här det ser ut for många av oss. Så ärligt på något sätt. Lite tråkigt kanske, men samtidigt är det …
Läs hela artikeln
Läs mer om Print, Logical Golf Academy, Golf
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Energizer

Ficklampor

Ficklampor från Energizer som, precis som andra ficklampor, hjälper dig att hitta saker i mörkret Riktigt bra photoshop jobb från DDB i Uruguay som säkert skulle komma mer till sin rätt i en TV-reklam. Kanske skulle meddelat budskapet bättre om handen pekade istället för att grabba tag i sakerna, men konceptet tycker jag håller iallafall.
Läs mer om Print, Energizer, ficklampor
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

DealerTrack Holdings

Hjälpsamma verktyg

Printjobb för DealerTrack som White Rhino i USA har tagit fram. Kampanjen ska visa på fördelarna som man får med hjälpmedel från DealerTrack som är den ledande operatören för mjukvara till bilindustrin i USA. Gillar inte hur ekorren ser ut, försöker den säga något? Tools for a competitive advantage. Power your way to hidden profits with Inventor
Läs mer om Print, ,
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

CreativeSection

Vem jobbar med vem?

I annonsen, som är riktad mot Sveriges Annonsörers medlemmar, vill CreativeSection kontrollera marknadschefens kundskap. Para ihop rätt byrå med rätt annonsör. Svaren hittar du på creativesection.se.
Läs mer om Print, creativesection.se,
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Reklamplacering 2

Ännu fler exempel

Sprang på ett par till olyckliga exempel på när placeringar på reklam inte riktigt passar in med innehållet där den visas. Har ni flera roliga exempel att dela med er av?
Läs mer om Print, Reklamplacering,
36.8°
+
Nicklas Tingström
0

Reklamplacering

Ibland blir det inte som man tänkt sig

Här är ett par småroliga exempel på att ansvariga bakom reklamplaceringar borde tänka till lite extra innan dom godkänner en annons, eller iallafall var och hur den publiceras. Fast det är klart, ibland är också olyckan framme och ger lite extra publicitet för produkten, bra eller dåligt? Roligt eller sorgligt?
Läs mer om Print, Reklamplacering,
37.0°
+
Daniel Tingström
0

Echinagard hjälper Garbergs

Nån att hålla i handen i förkylningstider

I Echinagards senaste kampanj får vi oss en tankeställare över hur lätt det kan vara att bli smittad med läskiga förkylningsbaciller. Förutom tunnelbanan syns även kampanjen på affischpelare och i annonser.
Läs mer om Print, Garbergs,
37.0°
+
Daniel Tingström
0

Telenor i värsta rippoffen!

Lindbytvätten med trygg form

Lindbytvätten var först på den här bollen. Ingen tvekan. Alla likheter med Telenor får stå för Telenor helt klart. Sorgligt att ett så stort företag inte kan hitta på ett eget formspråk. Vad ska Lindbytvätten göra nu?
Läs mer om Print, Telenor,
37.0°
+
Daniel Tingström
0

Floss Odol

Allt man kan sätta i tänderna

Atletico International i Berlin gillar svart. De ogillar små saker i tänderna. Måttligt road av idén. Besviken på utförande. Besviken på mig själv som publicerar medelmåtta. Vill se mer svenskt. Vill ha mera tips från dig.
Läs mer om Print, Tandtråd,
37.0°
+
Daniel Tingström
0

Findus gör OLW

Fisk ❤ potatis

Tanken drogs åt hållet OLWs potatisjägare när jag såg den här kampanjen för Findus. Fan vilken reklamgeek man är. Och fan vilka reklamgeeks ni är som förstår vilken kampanj jag menar :) Snygga lösningar som vurmar för alla fiskares framtid. Vad är ansvarsfullt fiske förresten?
Läs mer om Print, Findus,
37.0°
+
Daniel Tingström
0

Akademibokhandeln

Garbergs klipper och klistrar

I en fulsnygg annons proklameras x22Kombinera 4 betala för 3x22 när Garbergs tar sig an Akademibokhandeln. Lyssna på det här: x22Den tyske järnkanslern Otto von Bismarck hängde och svängde i en gardin: x22Men han har ju ingenting på sig!x22 ropade plötsligt en Sjötunga Walewska i hummersås med Pommes Duchesse.x22 Kunde inte roat mig själv bättre
Läs mer om Print, Garbergs,
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Heineken Green Sands

Den är tillbaka

Inte för att jag kommer ihåg den, men tydligen så är Green Sands en av dom mest minnesvärda dryckerna från 80-talet, och tack vare Heineken har den nu gjort en otrolig comeback. Vissa kallar det för ett mirakel, så den måste ju vara något alldeles extra, speciellt om man ska tro deras slogan, The One, The Only. Någon som kan ge en recension på dr…
Läs hela artikeln
Läs mer om Print, Heineken,
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Hemorol stolpiller

Naturlig läkning och lättnad

Underhållande bilder från DDB i Sydney i deras annonser för Hemorol Suppositories som ger lättnad och naturlig läkning för hemoroider. Bra kampanj som är rolig, lättförstådd och som går rakt på sak. Natural healing and relief for haemorrhoids.
Läs mer om Print, ,
36.9°
+
Nicklas Tingström
0

Ring 1111

För info om Italienska ligan

Leo Burnett i Kairo har spunnit på bra i deras koncept för Mobinil. Smart lösning och användande av siffran 1 i framförallt lösningen med art direction på tröjorna, men också extra fyndigt med att det är 11 spelare i lagen. Skoj när det ligger logik bakom telefonnummer som i till exempel mobiloperatören 3 som såklart använder siffran 3 så mycket…
Läs hela artikeln
Läs mer om Print, Ring 1111, Italienska ligan, Mobinil
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Montreal Hospital Centre

Universitet som vill ändra riktning

Lika sanslöst enkelt som effektivt jobb av Kami.case i Montreal, Kanada där svarstalongen klipps av och ändrar ett vanligt kors till ett kors som är synonymt med hjälp istället Även om konceptet har gjorts förut så är det fortfarande hur bra som helst. Change the course of things.
Läs mer om Print, Röda Korset,
37.5°
+
Nicklas Tingström
0

Döhler Broderier

Kommer till liv

Aldrig sett en reklam för ett broderiföretag förut, så det är ju extra roligt att den här är extra mysig. Kampanjen i fråga är gjord av D/Araújo i Brasilien som visar ett ganska annorlunda tänk. Blir lätt så när man är först ut med en kampanj i en relativt outforskad genre. Your embroidery becomes alive. Use Döhler Embroidery products.
Läs mer om Print, Döhler, Broderier
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Tide

Drällig Ketchup

Lätt den bästa i en serie gjord för Tide av Conill Saatchi & Saatchi i New York. Ibland blir det mer drälligt än vanligt, men med Tide-tvättmedel så spelar det ingen roll. Dom andra två får inte riktigt fram det budskapet på samma enkla och smarta sätt som i exemplaret med Ketchup-påsen, men kampanjen fungerar hur som helst.
Läs mer om Print, Tide,
37.1°
+
Nicklas Tingström
0

Sony Wega

Fiskmat

Vi har fått se uttjatade kampanjer om vilken LCD som har bäst bild och det fortsätter med den här kampanjen från FNL i Sydney. Skillnaden med den här, tycker jag är att den är lite extra fräsh och får fram budskapet på ett intressant sätt. Man får ju ändå se en TV för vad det är, en produkt vars syfte är att ge så bra bild som möjligt. Då blir de…
Läs hela artikeln
Läs mer om Print, Sony, LCD
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Stihl

Häckklippare

Stihl som specialiserar sig på motorredskap och är världens mest köpta motorsågsmärke, anlitade Cumminsnitro i Melbourne för deras senaste kampanj. Mitt i en labyrint av välväxta tujahäckar har det placerats en nödutgångskylt och bredvid den, har den obligatoriska brandsläckaren ersatts av en häckklippare. Ännu bättre vore det om dom verkligen b…
Läs hela artikeln
Läs mer om Print, Stihl,
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Campari

Kalender 2008

Eva Mendes står i rampljuset för Camparis 9:e upplaga av deras kalender för 2008, som fotograferades i den italienska staden Rosigano av fotografen Marino Parisotto. Lika fräsha bilder i deras kalendrar som vanligt. Här kan ni se kalendern för 2007 då det var Samla Hayeks tur att representera Campari.
Läs mer om Print, Campari, Kalender
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Sony DVD-spelare

Annorlunda upplevelse i bilen

Rolig kampanj där upplägget är att få fram känslan med en Sony-spelare i bilen. Kampanjen som är gjord av FP7 i Dubai, baseras på att visa ett urval av kända bilar från TV för att på så sätt fokusera på den upplevelse som kommer att fås när produkten används.
Läs mer om Print, Sony, DVD
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Videocon-tvättmaskiner

Tar bort vilken smuts som helst

Vi har nästan vant oss att oftast se x22remakesx22 på redan existerande koncept, så därför är det riktigt kul att se en originell idé som den här från Ogilvy & Mather i Mumbai, Indien. Dom visar att Videcons tvättmaskiner tar bort vilken smuts som helst och gör det med ett briljant koncept som är så enkelt, och samtidigt så bra. Videocon Washing
Läs mer om Print, Tvättmaskin, Videocon
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Mini Cooper

Ramp

TAXI 2 i Toronto, Kanada ville visa kraften i nya Mini Cooper. Så dom tog dom dassiga och oftast småtråkiga svarskorten och gjorde om dom till en ramp som folk kunde slita loss och skicka in för att få lite balla MINI produkter tillsammans med mer information om nya Minin. Alltid roligt när man ser ett ganska outnyttjat medie få ett syfte och som
Läs mer om Print, Mini Cooper,
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Svenson Hair Center

Det finns hopp.

Tokigt snygg art direction från Publicis i Singapore i deras kampanj för Svenson Hair Center som har specialiserat sig på att förhindra håravfall. Fräsh idé som sticker ut från andra reklamer i samma genre och samtidigt levererar och visar budskapet väldigt tydligt på ett väldigt smart sätt. There is still hope. If you act now. No better way to f
Läs mer om Print, Svenson,
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Wilson Dd6 Driver

Bortslagen golfboll

Reklambyrån Publicis i Zurich, Schweiz har tagit fram den här smarta reklamen som applicerar ett redan existerande koncept på en ny produkt. Även om golfare ofta slår bort bollar oberoende av längd på våra slag så tycker jag ändå att idén fungerar bra och ger den effekt som är tänkt att fås av reklamen. If found return to Wilson Staff Dd6 Distanc
Läs mer om Print, Wilson, Golf
36.3°
+
Nicklas Tingström
0

Megastar Cineplex

Eller inte alls

Roliga reklamer från Ogilvy & Mather i Vietnam som tycker att man ska se film på Megastar Cineplexs storskärmar, eller inte alls. Behöver kanske lite mer jobb, men galet söta är dom iallafall. On a smaller screen, you get a smaller movie.
Läs mer om Print, Megastar Cineplex,
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Levis

Klänger sig fast

Snygga annonser från JWT i Bangalore, Indien i en kampanj för att marknadsföra Levis nya Cling Fit-serie som fritt översatt blir x22Klänga sig fast passformx22. Miljön passar perfekt in på budskapet, men frågan som följer är såklart varför dom har bälten på sig om Levis nya modell ska sitta så bra som kampanjen syftar på. Cling fits
Läs mer om Print, Levis,
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Negroni

Landskap

Vet inte om man borde bli hungrig eller bli vegetarian av den här kampanjen för Negroni som DDB i Italien har tagit fram. Att den är välgjord kan man inte orda om iallafall, grymt bra jobb av dom kreativa italienarna från DDB med att skapa den värld som verkligen passar in på deras slogan. A world cut out for you
Läs mer om Print, Negroni,
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Pampers

Stödjer UNICEF i kampen mot den tysta döden

- med butikskampanjen där ”1 paket = 1 vaccin” ska rädda livet på miljontals barn Lager och hyllor i butikerna kommer snart att fyllas med blöjpaket med en annorlunda logotyp. Det är Pampers som hjälper UNICEF, FN: s barnfond i kampen mot spädbarnsdöden neonatal stelkramp. Kampanjen pågår i tolv europeiska länder under november och december 200…
Läs hela artikeln
Läs mer om Print, Pampers, UNICEF
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Toyota Rav4

Nöjespark

Det har blivit dags för att leka lite mer med din Toyota Rav4 enligt byrån Dentsu i Kina. Dom har skapat en berg-och-dalbana i en grymt skön miljö för att få fram det budskapet och frågan som följer är väl om det verkligen är rätt bil att applicera konceptet på. Skulle ha velat sett en Rav4 in action någonstans längs spåret för att få fram rätta kä…
Läs hela artikeln
Läs mer om Print, Toyota Rav4,
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Sonax Xtreme

Car Polish

Reklambyrån Serviceplan München, Tyskland har verkligen lyckats bra i såväl koncept och idé som i utförandet av den här kampanjen för Sonax Extreme bilvax. Med ett så pass bra utförande som dom har lyckats få fram genom hela serien är det bara att boka plats i bokhyllan för alla priser inför Cannes 2008. Sonax Xtreme Car-polish
Läs mer om Print, Sonax Xtreme, bilvax
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Stabilo

Stryk över dom bästa bitarna

Något jag blev duktig på i skolan var att, efter flitigt användande av överstrykningspennor under mindre roliga lektioner, kunna få ihop hela meningar med dolda budskap precis som i deras kampanj. Tydligen är det inte bara jag som har underhållit mig själv med liknande sysselsättningar utan även någon på byrån Grey i Hong Kong kan relatera till s
Läs mer om Print, Stabilo,
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Azimut Yachts

Okej?

Väldigt luddig marknadsföring av JWT i Milano, Italien för Azimut Yachts. Tanken bakom konceptet ska väl leka med deras budskap, att man ska fånga drömmen, och då har dom förmodligen försökt ta fram någons sorts drömvärld. Snyggt, men kommer man undan med vad som helst nu för tiden? Capture the dream.
Läs mer om Print, Azimut Yachts,
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Luckypet

Endast den finaste fisken

Den här kampanjen från The Jupiter Drawing Room i Kapstaden, Sydafrika visar hur katterna ser sig själva när dom blir så pass bortskämda med kattmaten Luckypet. Enbart mat fin nog för en kunglighet duger när du har vant katten med Luckypet Annorlunda twist på x22om katten själv får väljax22 som vi har vant oss att se, har faktiskt inte ens lagt mä…
Läs hela artikeln
Läs mer om Print, Luckypet,
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Raiffeisen

Vi lyckas tillsammans

Lite annorlunda marknadsföring från en bank, lite väl knepig att förstå sig på vid en första inblick, men banken ska iallafall representera arbetarna, roddarna och fiskaren som osynligt hjälper till. We succeed together.
Läs mer om Print, Raiffeisen,
37.0°
+
Daniel Tingström
0

Mer rent

Det blir inte renare än såhär

Ariels reklambyrå går kliniskt när de vill beskriva Ariels nya höjder av renhet på våra kläder efter att de fått frottera sig med deras nya produkt. Mycket renare än antiseptiskt blir det inte så Grumme kan gå och lägga sig. Inte så hög modegrad kanske och lite långsökt måhända, eller skriver jag dumstrut på konsumenternas näsa nu?
Läs mer om Print, Tvättmedel,
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Åsens Mejeri

Gör så lite som möjligt

Malmöbyrån Althén & Co har tagit fram en kampanj för Åsens Mejeri på temat ”Åsens kan konsten att göra så lite som möjligt”, vilket syftar på att det lilla mejeriet gör så lite som möjligt med mjölken så att den ska smaka som den gjorde förr. Kampanjen som går i dagspress och utomhus, består även av en hemsida där Åsens produkter och budskap finns
Läs mer om Print, Åsens,
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Ridsect

Självmord

Alltid roligt med bra och fräsh art direction, den här gången från DDB Worldwide i Singapore som gör reklam för insektssprayen Ridsect. Ska man tro reklamen så är det insekternas val när det är dags att stämpla in för gott. Lite synd att skalorna är fel, men när det handlar om fantasi så försvinner lätt sådana detaljer med hedern i behåll.
Läs mer om Print, Ridsect,
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Jeep

Drömmer vidare

Jeep fortsätter att marknadsföra sitt märke med utomhuslivet. Frågan är väl om ens hälften av ägarna till en Jeep använder sin bil på grund av deras brinnande intresse för camping, vandring eller något annat utomhuskör. Tror inte heller att dom borstar tänderna med en pinne, duschar kallt eller har en varg som husdjur, men det handlar väl om drömm
Läs mer om Print, Jeep,
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Scotch

3M Magic

Serviceplan München har fått en ganska tacksam uppgift att göra marknadsföringen för Scotch-tejp. Man får nog anstränga sig ganska hårt för att lyckas göra någonting dåligt med en produkt som Scotch just för att användningsområdet är så brett. Vad kan man inte laga med tejp tänker jag, i teorin iallafall. Eltejp fixar ju det mesta, och vi ska in
Läs mer om Print, Scotch,
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Norton

Tar hand om ditt Windows XP

Norton Systemworks tar hand om ditt Windows XP. Det har Stella Geurtsen och Kris Spapé visat på ett fyndigt, smart och väldigt enkelt sätt. Tycker dom kunde gått ett steg längre och x22photoshoppatx22 in lite längre gräs, så man verkligen ser att dom klipper gräset eller kanske till och med lagt på lite löv som någon krattar bort. Bara en idé, h
Läs mer om Print, Norton, Windows
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Greenpeace

Sista utropet för global uppvärming

Lite långsökt kampanj för Greenpeace gjord av Yehoshua/TBWA i Israel men samtidigt riktigt smart och briljant. Alla flyg är inställda på grund av att städer vid kusten har blivit översvämmade till följd av att polarisarna smältit och höjt vattennivån. Börjar bli tjatigt det här med kampanjer som handlar om global uppvärmning, kanske är det bara st…
Läs hela artikeln
Läs mer om Print, Greenpeace,
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Les Enfants

Bästa foto och film?

Är man ute efter bästa foto och film får man börja öva lika tidigt som den kreativa byrån Les Enfants har gjort. Iallafall om man ska tro Publicis i Milano som har tagit fram kampanjen. Gillar hela upplägget, jag får iallafall intrycket av att dom gör vad som helst för att få fram det som krävs. Tyckte också deras visitkort var värt att nämnas. H…
Läs hela artikeln
Läs mer om Print, Les Enfants,
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Peugeot 206 Escapade

Äventyrsbilen

Attraktiv kampanj med annorlunda tänk från Euro RSCG i Brasilien i deras kampanj för Peugeot 206 Escapade. Lite svårt att koppla konceptet, men jag antar att det är för att visa äventyrssidan av bilen, hur som helst har dom iallafall haft roligt och resultatet drar definitivt blickar till sig. Ready for the weekend with you.
Läs mer om Print, Peugeot,
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Volkswagen Eos

Första Coupé Cabrioleten med panaroma solfönster

Ogilvy i Sydafrika har gjort den här kampanjen för att visa effekten av nya Volkswagen Eos med panorama solfönster. Nu börjar man känna igen Volkswagenreklamerna igen som oftast sticker ut lite från mängden.
Läs mer om Print, Volkswagen,
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Home Centre

Nya hem att leverera

Home Centre leverar nya hem. Det har The Classic Partnership i Dubai visat med att smälla in ett helt vardagsrum med möbler i en gigantisk flyttlåda. Det sköna med annonsen är att möblerna ser ut att vara ifrån 70-talet, men det är tydligen det senaste för Dubai. Kul att se hur en reklam tolkas annorlunda beroende på geografiskt område. Skulle de…
Läs hela artikeln
Läs mer om Print, Home Centre,
36.9°
+
Nicklas Tingström
0

Cascade Premium Mellanöl

Nästan dubbelseende

Mccann-Erikson, Singapore har gjort en kampanj för att visa effekten av Cascade Premiums mellanöl. Tanken bakom annonsen är att med bara 4% alkoholhaltig öl så blir du aldrig så berusad att du ser dubbelt, bara nästan. Enkelt och annorlunda för en alkoholkampanj som kanske skulle behövt lite mer redigering, men jag gillar den. 4% Alcohol
Läs mer om Print, Cascade, öl
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Glaxo Smith Kline

Låt inte en risk gömma en annan

Byrån Air i Brussel, Belgien har gjort en kampanj för ett läkemedelsföretagsom heter Glaxo Smith Kline. Tog mig ett bra tag att hitta vad det var reklam för. Loggan är helt osynlig och hur har dom tänkt med copyn? Massa konstiga ord på sjukdomar jag aldrig hört talas om förut, vilken målgrupp riktar dom sig till? Professorer i genetik? Riktigt sn…
Läs hela artikeln
Läs mer om Print, Glaxo Smith Kline,
37.1°
+
Nicklas Tingström
0

BMW annons för STCC

Fredrik Ekblom mästare

För första gången någonsin har en STCC säsong avgjorts när ett race återstår. Det har Jung von Matt, JVM tagit tillvara på och tagit fram den här annonsen som har en riktigt bra text som träffar rätt för målgruppen, och den sitter säkert lika skönt för alla konkurrenter. Vi gratulerar BMW och Fredrik Ekblom till segern och JVM för ha tagit tillfäll…
Läs hela artikeln
Läs mer om Print, BMW, STCC
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Alzheimer

Sätter minnen i bur

Kraftfull kampanj av Saatchi & Saatchi i Paris för Alzheimers i Frankrike. Det har satts lås och bom på familjefoton för att på så sätt illustrera att folk med Alzheimers inte kommer åt dom minnena längre. Enkelt och smart sätt att skapa medvetenhet hos andra så att vi bättre kan förstå sjukdomen. In France, one million people canx27t get hold of
Läs mer om Print, Alzheimer,
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Röda Korset

Anopheles myggor

Frågade mig själv hur den här bilden var tänkt att förmedla svält, tills jag tittade lite närmare och upptäckte att alla ögon på myggan hade en reflektion av ett litet barn i Afrika som precis är på väg att bli smittad. Folk i Afrika blir smittade av bland annat Malaria av myggor som den här och det gör att antalet döda på grund av svält blir ännu …
Läs hela artikeln
Läs mer om Print, Röda Korset,
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Harley Davidson

Sluta drömma

FNL Communications i Sydney har tagit fram den här brillianta marknadsföringen för Harley Davidson som verkligen träffar rätt för målgruppen. Jag hade nog velat se någon bakom en slagborr, en asfaltsläggare ellerr något annat skakigt som bättre förmedlar känslan i en Harley Parkinson.
Läs mer om Print, Harley Davidson,
37.0°
+
Daniel Tingström
0

Konsekvensanalys

Lätt överdrift runt global uppvärmning

Såg morgon-TV imorse om att regeringen inte alls satsar så miljön. Istället drar de ner anslagen med 1,6 miljarder jämfört med tidigare. Här kan det bli diskussion. Bluff eller inte, den globala uppvärmningen är på tapeten och balansgången mellan att trötta ut oss konsumenter med information runt frågan är en delikat sådan. Apropå delikat. Vad hä
Läs mer om Print, Miljö,
37.0°
+
Daniel Tingström
0

OS i Peking 2008

Amnesty har lite invändningar

Eftersom ingen annan verkar vilja ta ansvar inför det sjuka valet i att lägga nästa OS i Kina faller lotten på Amnesty. Marknadskrafterna har tagit sitt ansvar som vanligt. Starkt upplägg i annonserna inte sant?
Läs mer om Print, Amnesty,
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Heinz

Spöar andra varumärken

Här har varumärket Tesco åkt på stryk av Heinz Mean Beanz som är så elak att den mobbar andra varumärken på hyllan. Frågan som följer är om det är etiskt, eller ens lagligt att marknadsföra en produkt på det här sättet? Ingen moralpanik här inte, utan nyfiken på vad det egentligen är som gäller.
Läs mer om Print, Heinz,
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Antirök-kampanj

Varje år dödar rökning mer än en 9/11

En annons i Khaleej Times meddelar att varje år dör 5.4 miljoner människor på grund av rökrelaterade orsaker. 2000 gånger mer än en 9/11. Min första tanke var hur någon från New York eller någon som känner en anhörig från 9/11, reagerar på den här annonsen där dom liknat två rökande cigaretter med World Trade Center tornen. Har det gått så lång tid
Läs mer om Print, Antirök-kampanj,
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

IBM

Är trötta på kablar

Precis så här tycker jag man borde göra med alla kablar och ledningar. Tänk om Nikola Tesla kunde ha jobbat lite snabbare innan Edison kom och förstörde. Den här kampanjen för IBM står iallafall Ogilvy i New York för och man tycka att dom har gått till överdrift med storleken på bollen. Min tejpboll under mina hockeytider kom aldrig ens i närheten.
Läs mer om Print, IBM, Ogilvy
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Levi´s Copper Jeans

Annorlunda idé av Bartle Bogle Hegarty Asia-Pacific, Singapore. På samma sätt som vi får hjälp att x22hålla ihopx22 våra benbrott, håller Levi´s ihop sina sömmar och fickor på. Är det verkligen samma material som används i båda fallen? En ball vinkling på en Jeanskampanj iallafall.
Läs mer om Print, Levis,
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Ipanema Gisele Bundchen

G2B sandaler

Sanslöst, nästan sensationellt snygga illustrationer av W/Brasil i Brasilien. Bland det bästa som görs idag i designväg kommer just ifrån Brasilien och man kan ju undra varför dom oftast är så jäkla bra där nere. Ska man ändå vara en sann svensk och hitta något som inte känns helt rätt, så ska väl det i så fall vara att man tappar lite fokus på va…
Läs hela artikeln
Läs mer om Print, Ipanema, Gisele Bundchen
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Fujitsu

Air Conditioners

Sött och kreativt från byrån Grey i Singapore. Det blir tydligen så kallt med deras Air-condition att dom måste sticka en liten pyjamas för det lilla bonsai trädet så att det inte fryser. Årets julklapp?
Läs mer om Print, Fujitsu Air Conditioners,
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Nokia tejpar

I deras bli ett med din N95 reklam

Nokia reklamen x22bli ett med din N95x22 har varit överallt på reklamskyltar. Nu kör Nokia vidare och använder Gerilla marknadsföring på sig själva med tejp om folk som fått konstiga händer. Hur den x22mutationenx22 ska ha gått till kan man ju fråga sig, känns lite påtvingat och krystat.
Läs mer om Print, Nokia, N95, utomhus
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Flex Your Power

Växthuseffekten är ett val

Brainchild Creative i San Francisco har tagit fram en riktigt kraftfull kampanj för Flex Your Power som är en organisation i Kalifornien som verkar för att stoppa växthuseffekten. Kampanjen ger en bra inblick med slagkraft för att ge betydelse för målgruppen som vid det här laget borde vara alla. Men alltför många står och sover vid sidan om, vakna…
Läs hela artikeln
Läs mer om Print, Växthuseffekten,
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Pantene Time Renewal

Restaurerar gammalt hår

I Melbourne, Australien tycker byrån Grey att man kan använda Mona Lisa en gång till för att visa att en produkt kan göra gammalt till nytt. Nästa gång är det väl någon plastikkirurg som använder tavlornas tavlor för att visa att det aldrig är försent att lyfta ögonbrynen eller varför inte näsan. Pantene Time Renewal. Restores age-damaged hair.
Läs mer om Print, Pantene,
36.4°
+
Nicklas Tingström
0

Exterminex

Ta hand om krypen innan dom utvecklas

Saatchi & Saatchi i London står som skapare för den här reklamen för Exterminex som syftar på att du måste se till att få bort ohyran innan dom utvecklas. Nu kan man ju hoppas på att folk får det gjort innan dom utvecklar A.I. Men budskapet når fram på ett nytt och smart sätt, som vanligt får man nästan säga, när det är signerat Saatchi & Saatchi.
Läs mer om Print, Exterminex,
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Whiskas

Om hunden själv får välja

Första reklamen jag sprang på idag som fick mig att dra lite på smilbanden och det är alltid uppskattat. Min kinesiska är inte i toppklass så ni får klara er utan byrån som tagit fram idén. Den här skulle annars passa bra till AdMashup.
Läs mer om Print, Whiskas,
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Wanted: Hungriga designers

Någon som gillar Apples?

Reklambyrån Tonic Communications i Dubai letar efter hungriga designers och illustrerar det med att någon har tuggat på det heligaste av det heligaste, Apple´s Logo. Its nice, I like. hungry designers wanted / email info@tonicdubai.com
Läs mer om Print, Apple, Tonic Communications, Dubai
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Amnesty International

Make some noise for human rights.

Rolig idé av DDB i Budapest, Ungern i deras kampanj för en konsert under Amnesty International. Synd att dom inte lagt ner lite mer tid på bilderna. Hade nog krävts lite mer eller bättre art direction även om dom lyckats hitta sköna ansiktsuttryck. Make some noise for human rights. Amnesty International. Concert Danube bank in front of the Parliam
Läs mer om Print, Amnesty International,
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Påskhälsning

Från TBWA

TBWA i Warsawa, Polen väljer att skicka en sen, eller tidig, påskhälsning med lite Diesel känsla på det här sättet. Borde dom inte visat bilder på något som kan relatera till dom själva istället? Nu känns det som om att det vore x22Dödenx22 som jobbar på TBWA. Finally a Sunday off. TBWA/Easter
Läs mer om Print, Påsk,
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Nissan Tiida

Tillräckligt med plats

Alltid roligt när någon tar fram en ny vinkel på ett välkänt koncept och lyckas leverera samma budskap. Här har Publicis i Bukarest, Rumänien satt två folk grupper som inte har mycket till övers för varandra i baksätet, och tydligen så är det tillräckligt med plats där bak. All the space you need.
Läs mer om Print, Nissan,
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Änglafallet

GAIS mot IFK Göteborg

Den 25 september är det dags för Göteborgsklassikern, derbyt mellan GAIS och IFK Göteborg. Inför matchen genomför GAIS kampanjen “Änglafallet”, för att öka engagemanget bland alla som är det minsta fotbollsintresserade och locka fler av båda lagens supportrar att se matchen live. Båda lagens logotyper har dessutom fått en tillfällig uppdatering mat…
Läs hela artikeln
Läs mer om Print, Annonser,
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Gold Shape

Slimningskräm

Kul att se att länder i mellanöstern börjat visa att dom vill vara med. Saudiarabien går väl hand i hand med Dubai, men resten är nog inte långt efter. Den här gången är det byrån The Classic Partnership Advertising i Riyadh, Saudiarabien som har gjort en för mellanöstern riktigt bra kampanj där slimningskrämen har gjort sitt jobb.
Läs mer om Print, Gold Shape, Saudiarabien