Volvo XC40 den mest kompetenta i gänget!
Vi har provkört i Barcelona 
55.2°
+
Erik Wedberg
0

Print

37.0°
+
Roger Åberg
0

Det behövs fler bostäder för studenter

Tycker franska studenter

För att vi poängtera det så har man gjort den här klart provokativa annonsen som man placerade i den engelska versionen av Der Spiegel. Något för svenska studentorganisationer?
Läs mer om Print, ,
37.0°
+
Roger Åberg
0

Vad tänkte ni på?

Redaktör svarar reklamkritiker

Bra eller dålig reklam är alltid en relevant fråga, ibland mer och ibland mindre. I det här fallet troligen mer, med en reklam från American Apparel från tidningen The Sustin Chronicle. Självklart kom det en reaktion och en redaktör för tidningen har bloggat sitt svar.
Läs mer om Print, ,
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Nivea Q10

Pausar åldrandet

Tycker att jag har sett en reklam för mycket som har använt sig av play, stop eller liknande, men den här kampanjen från TBWA\RAAD i Dubai för Nivea, känns helt rätt helt plötsligt. Den är både enkel och smart, plus att konceptet känns helt motiverat för en gångs skull.
Läs mer om Print, Nivea,
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Nissan

Keyless entry som standard

TBWA\RAAD i Dubai har varit väldigt kreativa när dom visar att Nissan numera levereras med Keyless entry som standard. Verkligen ett briljant sätt att visa på att bilnycklar numera tillhör en föråldrad teknik. Grymt koncept och ett riktigt bra utförande, slut på historien.
Läs mer om Print, Nissan,
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Pedigree Pal

Hundar som äter bra, drömmer bra.

TBWA i Dubai har tagit fram ett bra koncept för Pedigree Pal som får en att bli glad och dra lite på läpparna, iallafall om man är hundägare som undertecknad. Det är såklart också den målgruppen som man söker efter i kampanjen, och förmodligen också den gruppen av människor som på riktigt kan förstå och relatera till konceptet. Sen kunde dom jobbat lite mer på utförandet, men man kan inte få allt. When dogs eat well, they dream well....
Läs hela artikeln
Läs mer om Print, Pedigree Pal,
37.0°
+
Daniel Tingström
0

Andrahandsvärdet på en bil

VW vinner

Att påven i sin ungdom (?) ägt en Volkswagen betingar tydligen ett rätt högt pris på andrahandsmarknaden. En bil köpt 1999 för just under 100.000 kronor säljs för nio gånger mer sex år senare. Imponerande andrahandsvärde och kaxig annons.
Läs mer om Print, Bil, Volkswagen
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

The Axe Effect

Hillary luktar på motståndet

Under supertisdagen och presidentkandaidats valen i USA kunde man se dom här uppsatta i vallokalerna i Chicago och New York Det är BBH i London som visar att Hillary Clinton har luktat lite på moståndet och åkt dit på x22Axe-effektenx22. Även om det börjar bli tjatigt med samma koncept, tycker jag ändå dom fortfarande lyckas med sina kampanjer.
Läs mer om Print, Axe, Clinton, Obama, McCain
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Skön tabbe i Dagens Industri

Reklam för VW Tiguan

I en reklamkampanj från Dagens Industri 2008 01 28 för Volkswagen Tiguan, har det smygit in en registreringsplåt som tillhör en helt annan bil. Registreringsnummert XPL057 tillhör enligt vägverket: Regnr: XPL057 Färg: SVART Fabrikat: RENAULT JM MEGANE SCENIC Årsmodell: Fordonsslag: PB Fordonsår: 2006 Kan bara gissa på hur en sådan tabbe har kommit till, bra humoristiskt är det iallafall. Vem vet, kanske är det en ny sorts gerillamarknads...
Läs hela artikeln
Läs mer om Print, Dagens Industri,
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Mutual Community Health Insurance

På 70 år ser man det mesta

Clemenger BBDO i Melbourne har gjort en uppskattad kampanj som är svår att misslyckas med. Måste finnas tusen påhittade och sanna historier om olika fall som akuten fått in. Dom har också lyckats ganska bra med retuscheringen, iallafall på dom första två i serien. Någon som har en eller två sköna historier att berätta som skulle platsa i kampanjen? After 70 years wex27ve seen it all.
Läs mer om Print, ,
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Harvey Nichols

Fashion Statement

Gillar alltid kampanjer för Harvey Nichols och den här från DDB i London är inget undantag. Verkligen tokbra koncept och art direction som bara är så, så, tokbra. Dom hade lätt klarat sig utan copyn x22Fashion Statementx22 just för att illustrationerna är så pass välgjorda. Tummen upp! Harvey Nichols Fashion statement
Läs mer om Print, Harvey Nichols, Mode
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Gissa Vaseline’s senaste

Nakna kändis

Vaseline kommer då och då ut med en gissningslek där du ska försöka komma på identiteten på den kändis som representerar Vaseline. Tidigare dolda kändisar har varit John Leguizamo och Amanda Bynes, och Vaselines senaste nakna alster syns alltså på bilden ovan. Dom har också lagt ut några ledtrådar, hon har x22spelat mot en ängelx22 och hennes karriär började när hon var fem år gammal och sedan dess har hon blivit en superstjärna på både stora o...
Läs hela artikeln
Läs mer om Print, Vaseline,
37.1°
+
Nicklas Tingström
0

Beretta Heating Systems

Pullover

Publicis i Rumänien har gjort ett riktigt duktig Photoshop-jobb till deras kund, Beretta Heating Systems. Inget nytänkade direkt, men konceptet fungerar perfekt till budskapet även om det är rippat. Winter Ready.
Läs mer om Print, Beretta Heating Systems,
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Kosta Bodas

Printkampanj

Reklambyrån Foreign i Stockholm och Johan Ronnestam har tillsammans med fotograf Hans Carlén (bsmart) och retuschör Andreas Lübeck jobbat fram fem surrealistiska printjobb för ett av världens äldsta glashus, Kosta Boda. Projektledning sköttes av Annika Tersmeden (Foreign) och Nina Karlsson (bsmart). In love with art glass since 1742
Läs mer om Print, Kosta Boda,
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Diesel

Live Fast

Den här gången är det Marcel Paris i Frankrike som har lyckats leva upp till den standard vi har vant oss vid att se när det kommer till Dieselkampanjer. Grymt koncept och riktigt välgenomfört i såväl art direction som på den sociala och filosofiska undertonen vi ser genom hela serien Kort sagt, lika bra som vanligt när det handlar om Dieselkampanjer. Live fast. High speed shopping diesel.com
Läs mer om Print, Diesel, Marcel
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Fjäråskupan

Gör fläktar som suger ordentligt

Folket på Dragster har gjort en annons som vi tycker känns lite rolig, och riktigt bra faktiskt. Annonsen är för Fjäråskupan som jobbar för fullt med fläktar. Den här annonsen visar att fläkten suger oerhört bra. Så bra att den drar in själva annonssidan i fläkten. Uppslaget sitter i senaste numret av Allt i hemmet.
Läs mer om Print, Fjäråskupan, Dragster
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Science World

Vi kan förklara

Rethink i Vancouver, Kanada har tagit fram den här kampanjen för Science World som är ett vetenskapscenter som erbjuder underhållande och lärande upplevelser till familjer i Vancouver. Älskar kampanjer som lyckas kommunicera interaktivt med förbipasserande, och som dessutom skrämmer slag på betraktaren och kanske lyckas få fram ett skratt, sånt som sätter sig lite extra. Prosit.
Läs mer om Print, Science World,
37.0°
+
Daniel Tingström
0

Grey snackar franska

Jag fattar noll

Ska man sälja fransk bil ska man sälja bil med fransk copy. Så enkelt är det. Briljant eller inte är upp till dig att avgöra och besluta om i våra kommentarer. Kan någon översätta så en svenne, som blev lurad till tyska som C-språk, också förstår texten i annonsen?
Läs mer om Print, Grey, Renault
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Bountiful Bicycle

Cykelväg

Är det här drömbilden som ligger högst upp på önskelistan bland alla cykelfantaster? Det tror iallafall Richter7 i Salt Lake City, USA som har tagit drömmen och gjort den till verklighet, och dom har gjort det riktigt bra får man väl säga. Man kan nog inte kommunicera med en så pass smal målgrupp på ett bättre sätt skulle jag tro, vi andra kan bara njuta av en bra idé som har slutat med ett ännu bättre utförande. We can dream, can´t we? Bounti...
Läs hela artikeln
Läs mer om Print, Bountiful Bicycle, cykel
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Maglite

Ficklampor lyser upp

Är inte helt säker på att man kopplar vad reklamen handlar om, om man inte är bekväm med vad Maglite är för något. King James i Kapstaden, Sydafrika har iallafall tagit fram ett väldigt ballt och visuellt bra koncept för ficklampor, även om dom kunde photoshoppat lite hårdare. Då gillar jag nog den som finns under Läs Mer för Rayovac ficklampor bättre. Vilken som kom först eller om någon tittat för mycket på sina konkurrenter har jag ingen a...
Läs hela artikeln
Läs mer om Print, Maglite, ficklampor
37.1°
+
Nicklas Tingström
0

Financial Times

Allt på en plats

DDB i London har lyckats göra en väldigt enkel idé till något så mycket större med sättet som dom har presenterat idén på. Galet bra Photoshop-jobb från som man kan stirra sig tokig på efter missar. Som att Petronas Towers ser ut vara högst i världen. Öppet för diskussion. World business. In one place. We live in Financial Times
Läs mer om Print, Financial Times,
37.1°
+
Nicklas Tingström
0

Nezeril

Täppta Ord

Åkestam.Holst har gjort en annons för Nezeril som dramatiserar hur fel det kan bli när du är täppt i näsan. Annonsen gick i SvD för en tid sedan och här kommer den alltså igen för alla som missat underverket. Skönare och enklare reklam som samtidigt är så pass effektiv får man leta efter.
Läs mer om Print, Nezeril, Reklam
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Macbook Pro

Ultra Tunn

För att visa hur pass tunn nya Macbook Pro är, fixade SVA i New York fram tre stycken sidor i en tidning som vid rätt använding illustrerar just det. RIktigt smart idé i utförande och koncept, även om det krävs en del bläddrande och vridande för att annonsen ska komma till sin rätt, och som alltid när Apple loggan kommer upp, så sväljer jag allt, hur bra eller dåligt det än kan vara. Kan det vara Steve´s x22Reality Distortion Fieldx22 igen?
Läs mer om Print, Macbook Pro, Apple
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Åhléns

Visar fram och baksida

Gillar idén som King i Stockholm har tagit fram för Åhléns, även om den inte säger så mycket eller har något direkt budskap. Alltid varit svag för koncept som visar fram och baksida, så därför måste jag passa på att gratulera hela teamet på King för ett välutfört arbete, speciellt art direction delen. Någon som vet vilken tidning annonsen publicerades i?
Läs mer om Print, Åhléns,
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Zaptor

Ta makten över din TV

Ytterligare än reklam med en väldigt enkel idé som levererar budskapet utan att spräcka budgeten. Och ytterligare en bra kampanj som kommit från Danmark i form av Hjaltelin, Stahl & CO i Köpenhamn. Äter dom mycket fisk där eller vad är det frågan om? Vem känner du dig som när du får all den kraft och energi som fås när du tar makten över fjärrkontrollen? Ärligt nu! Rule your television. Watch what you want - when you want....
Läs hela artikeln
Läs mer om Print, Zaptor,
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Sommarrea

Hos Onoff

Dom flesta nyhetstidningar och nyhetssiter har i dagarna pratat om OnOffs sommarrea-miss. I en annons för OnOff har det gått att läsa att deras sommarrea är igång nu. Om det är en oavsedd miss från någons sida eller en otroligt smart reklamstrategi får vi nog aldrig veta, dom har iallafall fått sanslöst bra exponering i många av Sveriges mest populära nyhetsmedier. Någon som har en bild på annonsen i fråga?
Läs mer om Print, Onoff, sommarrea
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Volkswagen Touareg

Off-road hitch hiking

Kul att se att DDB inte har ensamrätten till att göra all reklam för Volkswagen. Här har reklambyrån Pristop i Slovenien lyckats att med väldigt enkla medel visa på Touaregs potenta (nja) off-road egenskaper på ett effektivt sätt. Första gången som jag kan erinra mig om att skriva om en kampanj från Slovenien, någon som har koll på vad som händer i reklamvärlden där borta?
Läs mer om Print, Volkswagen,
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Niedermeyer

Superzoom

TBWA i Wien, Österrike har tagit fram en kampanj i raden för kameror med galen zoom. Börjar bli lite tjatigt kanske, men jag tycker fortfarande konceptet fungerar även om det gjorts till ända. Visar väldigt klart vad reklamen handlar om och får samtidigt folk att dra lite på smilgroparna, samtidigt som folk kanske kommer ihåg reklamen.
Läs mer om Print, Niedermeyer, kamera, zoom
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Pedigree Pal

För starka hundar

TBWA i Wien, Österrike tyckte det var en smart idé att låta en hund gräva ett hål mitt på motorvägen för att visa hur starka hundar blir av Pedigree Pal. Tydligen så starka att dom klarar att bli påkörda, det var min första tanke iallafall. Hade fungerat bättre på en trottoar och kanske även byta ut hundbenet mot en påse Pedigree Pal, men budskapet kommer fram till konsument hur som helst. For strong dogs.
Läs mer om Print, Pedigree Pal,
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Trends Magazine

Get inside information

Även när den knappt finns någon budget kan man fortfarande göra balla kampanjer. Som den här för Trends Magazine som är hur enkel som helst, kanske för enkel, men den fungerar och den har redan blivit publicerad på ett svenskt reklamforum, så visst ger den intryck. Print-reklamen är gjord av Tommy Morris och filmen som ni kan se under Läs mer, har Modelcraft tagit fram. Get Inside Information.
Läs mer om Print, Trends Magazine, Inside information
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Logical Golf Academy

Bli inte sur, bli bättre

Om ni någonsin läst en golftidning så ser ni direkt det ironiska i reklamen från The Jupiter Drawing Room i Kapstaden, Sydafrika. För det är precis med det här upplägget som golfmagasinen väljer att ge oss svingskolor på, men det är väl tyvärr så här det ser ut for många av oss. Så ärligt på något sätt. Lite tråkigt kanske, men samtidigt är det väl också bra att reklamen i dom flesta fall bara fungerar på målgruppen. Donx27t get mad. Get bett...
Läs hela artikeln
Läs mer om Print, Logical Golf Academy, Golf
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Energizer

Ficklampor

Ficklampor från Energizer som, precis som andra ficklampor, hjälper dig att hitta saker i mörkret Riktigt bra photoshop jobb från DDB i Uruguay som säkert skulle komma mer till sin rätt i en TV-reklam. Kanske skulle meddelat budskapet bättre om handen pekade istället för att grabba tag i sakerna, men konceptet tycker jag håller iallafall.
Läs mer om Print, Energizer, ficklampor
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

DealerTrack Holdings

Hjälpsamma verktyg

Printjobb för DealerTrack som White Rhino i USA har tagit fram. Kampanjen ska visa på fördelarna som man får med hjälpmedel från DealerTrack som är den ledande operatören för mjukvara till bilindustrin i USA. Gillar inte hur ekorren ser ut, försöker den säga något? Tools for a competitive advantage. Power your way to hidden profits with InventoryPro.
Läs mer om Print, ,
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

CreativeSection

Vem jobbar med vem?

I annonsen, som är riktad mot Sveriges Annonsörers medlemmar, vill CreativeSection kontrollera marknadschefens kundskap. Para ihop rätt byrå med rätt annonsör. Svaren hittar du på creativesection.se.
Läs mer om Print, creativesection.se,
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Reklamplacering 2

Ännu fler exempel

Sprang på ett par till olyckliga exempel på när placeringar på reklam inte riktigt passar in med innehållet där den visas. Har ni flera roliga exempel att dela med er av?
Läs mer om Print, Reklamplacering,
36.8°
+
Nicklas Tingström
0

Reklamplacering

Ibland blir det inte som man tänkt sig

Här är ett par småroliga exempel på att ansvariga bakom reklamplaceringar borde tänka till lite extra innan dom godkänner en annons, eller iallafall var och hur den publiceras. Fast det är klart, ibland är också olyckan framme och ger lite extra publicitet för produkten, bra eller dåligt? Roligt eller sorgligt?
Läs mer om Print, Reklamplacering,
37.0°
+
Daniel Tingström
0

Echinagard hjälper Garbergs

Nån att hålla i handen i förkylningstider

I Echinagards senaste kampanj får vi oss en tankeställare över hur lätt det kan vara att bli smittad med läskiga förkylningsbaciller. Förutom tunnelbanan syns även kampanjen på affischpelare och i annonser.
Läs mer om Print, Garbergs,
37.0°
+
Daniel Tingström
0

Telenor i värsta rippoffen!

Lindbytvätten med trygg form

Lindbytvätten var först på den här bollen. Ingen tvekan. Alla likheter med Telenor får stå för Telenor helt klart. Sorgligt att ett så stort företag inte kan hitta på ett eget formspråk. Vad ska Lindbytvätten göra nu?
Läs mer om Print, Telenor,
37.0°
+
Daniel Tingström
0

Floss Odol

Allt man kan sätta i tänderna

Atletico International i Berlin gillar svart. De ogillar små saker i tänderna. Måttligt road av idén. Besviken på utförande. Besviken på mig själv som publicerar medelmåtta. Vill se mer svenskt. Vill ha mera tips från dig.
Läs mer om Print, Tandtråd,
37.0°
+
Daniel Tingström
0

Findus gör OLW

Fisk ❤ potatis

Tanken drogs åt hållet OLWs potatisjägare när jag såg den här kampanjen för Findus. Fan vilken reklamgeek man är. Och fan vilka reklamgeeks ni är som förstår vilken kampanj jag menar :) Snygga lösningar som vurmar för alla fiskares framtid. Vad är ansvarsfullt fiske förresten?
Läs mer om Print, Findus,
37.0°
+
Daniel Tingström
0

Akademibokhandeln

Garbergs klipper och klistrar

I en fulsnygg annons proklameras x22Kombinera 4 betala för 3x22 när Garbergs tar sig an Akademibokhandeln. Lyssna på det här: x22Den tyske järnkanslern Otto von Bismarck hängde och svängde i en gardin: x22Men han har ju ingenting på sig!x22 ropade plötsligt en Sjötunga Walewska i hummersås med Pommes Duchesse.x22 Kunde inte roat mig själv bättre på arbetstid än så!
Läs mer om Print, Garbergs,
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Heineken Green Sands

Den är tillbaka

Inte för att jag kommer ihåg den, men tydligen så är Green Sands en av dom mest minnesvärda dryckerna från 80-talet, och tack vare Heineken har den nu gjort en otrolig comeback. Vissa kallar det för ett mirakel, så den måste ju vara något alldeles extra, speciellt om man ska tro deras slogan, The One, The Only. Någon som kan ge en recension på drinken som ska slå allt? McCann Erickson Trinidad i Trinidad and Tobago har gjort kampanjen. Itx27s...
Läs hela artikeln
Läs mer om Print, Heineken,
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Hemorol stolpiller

Naturlig läkning och lättnad

Underhållande bilder från DDB i Sydney i deras annonser för Hemorol Suppositories som ger lättnad och naturlig läkning för hemoroider. Bra kampanj som är rolig, lättförstådd och som går rakt på sak. Natural healing and relief for haemorrhoids.
Läs mer om Print, ,
36.9°
+
Nicklas Tingström
0

Ring 1111

För info om Italienska ligan

Leo Burnett i Kairo har spunnit på bra i deras koncept för Mobinil. Smart lösning och användande av siffran 1 i framförallt lösningen med art direction på tröjorna, men också extra fyndigt med att det är 11 spelare i lagen. Skoj när det ligger logik bakom telefonnummer som i till exempel mobiloperatören 3 som såklart använder siffran 3 så mycket det går. Call 1111 to get all the info from the Italian League sent right to your mobile....
Läs hela artikeln
Läs mer om Print, Ring 1111, Italienska ligan, Mobinil
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Montreal Hospital Centre

Universitet som vill ändra riktning

Lika sanslöst enkelt som effektivt jobb av Kami.case i Montreal, Kanada där svarstalongen klipps av och ändrar ett vanligt kors till ett kors som är synonymt med hjälp istället Även om konceptet har gjorts förut så är det fortfarande hur bra som helst. Change the course of things.
Läs mer om Print, Röda Korset,
37.5°
+
Nicklas Tingström
0

Döhler Broderier

Kommer till liv

Aldrig sett en reklam för ett broderiföretag förut, så det är ju extra roligt att den här är extra mysig. Kampanjen i fråga är gjord av D/Araújo i Brasilien som visar ett ganska annorlunda tänk. Blir lätt så när man är först ut med en kampanj i en relativt outforskad genre. Your embroidery becomes alive. Use Döhler Embroidery products.
Läs mer om Print, Döhler, Broderier
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Tide

Drällig Ketchup

Lätt den bästa i en serie gjord för Tide av Conill Saatchi & Saatchi i New York. Ibland blir det mer drälligt än vanligt, men med Tide-tvättmedel så spelar det ingen roll. Dom andra två får inte riktigt fram det budskapet på samma enkla och smarta sätt som i exemplaret med Ketchup-påsen, men kampanjen fungerar hur som helst.
Läs mer om Print, Tide,
37.1°
+
Nicklas Tingström
0

Sony Wega

Fiskmat

Vi har fått se uttjatade kampanjer om vilken LCD som har bäst bild och det fortsätter med den här kampanjen från FNL i Sydney. Skillnaden med den här, tycker jag är att den är lite extra fräsh och får fram budskapet på ett intressant sätt. Man får ju ändå se en TV för vad det är, en produkt vars syfte är att ge så bra bild som möjligt. Då blir det svårt att komma på något nytt när hundratals reklamer i samma ämne redan har gjorts. LCD WEGA TV....
Läs hela artikeln
Läs mer om Print, Sony, LCD
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Stihl

Häckklippare

Stihl som specialiserar sig på motorredskap och är världens mest köpta motorsågsmärke, anlitade Cumminsnitro i Melbourne för deras senaste kampanj. Mitt i en labyrint av välväxta tujahäckar har det placerats en nödutgångskylt och bredvid den, har den obligatoriska brandsläckaren ersatts av en häckklippare. Ännu bättre vore det om dom verkligen började använda konceptet på riktigt, fast det skulle kanske bara resultera i ett par arga trädgårdsm...
Läs hela artikeln
Läs mer om Print, Stihl,
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Campari

Kalender 2008

Eva Mendes står i rampljuset för Camparis 9:e upplaga av deras kalender för 2008, som fotograferades i den italienska staden Rosigano av fotografen Marino Parisotto. Lika fräsha bilder i deras kalendrar som vanligt. Här kan ni se kalendern för 2007 då det var Samla Hayeks tur att representera Campari.
Läs mer om Print, Campari, Kalender
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Sony DVD-spelare

Annorlunda upplevelse i bilen

Rolig kampanj där upplägget är att få fram känslan med en Sony-spelare i bilen. Kampanjen som är gjord av FP7 i Dubai, baseras på att visa ett urval av kända bilar från TV för att på så sätt fokusera på den upplevelse som kommer att fås när produkten används.
Läs mer om Print, Sony, DVD