m

Print

37.1°
+
Mirabelle Looft
0

Havaianas färgsprakande Big Bang

Nu kommer du att se en gladare värld, även när du är nere

Byrå: AlmapBBDO, São Paulo, Brasilien Illustration: Gelmi
Läs mer om Print, AlmapBBDO, flipflops, Big Bang, Havaianas, sandaler
37.1°
+
Mirabelle Looft
0

Kom in i matchen!

Janne Schaffer gör låt för Reklamcupen

Nu börjar de officiella låtarna för fotbolls-EM släppas och förväntas bli sommarens stora hits. Samtidigt släpper DN i sann cup- och sportanda den officiella låten för Reklamcupen. Efter att haft flera stora kända svenska artister påtänkta föll valet på Janne Schaffer. x22Janne Schaffers musik och bakgrund känns helrätt för cup- och sportsammanh…
Läs hela artikeln
Läs mer om Print, DN, Janne Shaffer, Reklamcupen, reklamtävling, annonser
37.0°
+
0

Kanariefåglarna äter AIK

En annons som McCann Malmö gjort för matchen i svenska cupen mellan IFK Malmö x22Kanariefåglarnax22 och AIK. Gullig tycker jag.
Läs mer om Print, McCann Malmö, svenska cupen, IFK Malmö, Kanariefåglarna, AIK
36.9°
+
Mirabelle Looft
0

Lekpojke för alltid

Men vad menar de? Varför är hans penis en tumme? Är det lika kul att spela PS som att leka med sin penis? Jag förstår inte. Jag tycker att den är riktigt dålig, så dålig att jag lägger upp den här och på så sätt bidrar till att den får uppmärksamhet och sprids. Illa! Kund: PS3 Byrå: TBWA\Wien, Österrike
Läs mer om Print, Playboy, forever, PS3, Playstation 3
37.0°
+
Mirabelle Looft
0

Förstå pengars rätta värde

Gazeta Mercantil nyhetstidning: Understand the real value of money.
Läs mer om Print, Gazeta Mercantil, Understand the real value of money, pengar, dollar, euro, yuan
37.0°
+
Mirabelle Looft
0

Om livet är dig kärt

Få tidningen hemskickad till dig.

De här annonserna är så skruvade och barnsligt illustrerade med starka färger att de är roliga. Annars brukar jag ha svårt för blod och avkapade lemmar men här, mycket underhållande. Kund: Duellanti Byrå: Publicis, Milan, Italien Creative Director: Stefano Colombo Art Director: Marco Maccagni Copywriter: Renzo Mati Illustration: Laurina Paperina
Läs mer om Print, Duellanti, tidning, prenumeration, blod, avkapade lemmar, Publicis
37.0°
+
Mirabelle Looft
0

Hitler i rosa

En lång text om Hitler där det viktigaste strykts under med Luxor Highlighters. Effektivt sätt att kommunicera en understrykningspenna. Byrå: Leo Burnett Mumbai i Indien
Läs mer om Print, Hitler, Luxor Highlighters, understrykningspenna, Leo Burnett Mumbai, Indien
37.0°
+
Mirabelle Looft
0

Text-illustrationer om cancer

Tar det för lång tid att hitta den, kan det vara försent.

Smarta insamlingsannonser mot cancer av MatosGrey, São Paulo. Forskare gör ständigt framsteg i kampen mot cancern men behöver så mycket hjälp de kan få för att hitta lösningar och botemedel. Jag försökte hitta några cancertexter i illustrationerna men upptäckte bara att det fattades en bokstav i bröstet. Någon som har lust att hjälpa till?
Läs mer om Print, Cancer, MatosGrey, São Paulo
37.0°
+
Mirabelle Looft
0

Lev ett enkelt liv

Louis Vuitton rasar mot Darfurkampanj

Louis Vuitton har lämnat in en stämningsansökan mot den 26 år gamla design-studenten Nadia Plesner som sålt affisher och t-shirts med tryck av ett barn från Darfur som håller en designerväska som är inspirerad av Louis Vuitton. Hon startade kampanjen för att uppmärksamma folkmorden som pågår i Darfur och alla pengar har gått till välgörenhet. Men L…
Läs hela artikeln
Läs mer om Print, Louis Vuitton, Darfur, fattigdom, svält
37.0°
+
Mirabelle Looft
0

Mer skolutställning – Konstfack

En nagel i ögat!

Jag gick förbi de här roliga och utstående ögonen som jag inte kunde låta bli att sticka fingret i. De gör reklam för Konstfacks Vårutställning 2008. Jag vet inte om detta är de enda enheterna som ska locka oss vårtörstande arbetsmyror till sig? Eller hur länge det kommer att ta innan alla är intryckta? Och varför har de egentligen valt att marknad…
Läs hela artikeln
Läs mer om Print, Konstfack, utställning, 2008
37.0°
+
Mirabelle Looft
0

The Economist nya kampanj

Byrån AMV BBDO London har lanserat en ny visuell varumärkeskampanj för the economist. Och de har inte använt sig av vilka artister som helst utan de har fått tag på Paul Davis, Anthony Burrill och Designgänget Non Format. Jag tycker speciellt om affischen x22Balance.x22
Läs mer om Print, AMV BBDO London, Paul Davis, Anthony Burrill, Non Format, the economist
37.0°
+
Mirabelle Looft
0

Honda Civic Hybrid

Designed to protect nature.

Det är inte bara människorna i bilen som behöver skyddas utan också naturen runt omkring. Omgivningen ser helt sjuk ut och påminner mer om något radioaktivt än en vacker natur som måste värnas om! Skapad av reklambyrån Fischer i Portugal
Läs mer om Print, ,
37.1°
+
Mirabelle Looft
0

Skön sajt för Nike

César Moreno från Mexico City producerar riktigt fina grejer, kolla in den här sajten för Nike med Ronaldinho. Har ingen aning om vad som sägs men njuter ändå. Kolla även in hans portfolio med jobb för bland annat Rolling Stone magazine och Juxt Interactive.
Läs mer om Print, César Moreno, Nike
37.0°
+
Mirabelle Looft
0

Annonsen för tv-serien Sarah Connor Chronicles

Var går gränsen mellan att inspireras eller kopiera?

Det ser ut som om Foxs annons för tv-serien Sarah Connor Cronicles kopierades direkt från ett montage skapat av någon annan som inte fick någon kredit. Jämför bilderna själv.
Läs mer om Print, Terminator, Sarah Connor, Rip-Off
37.0°
+
Mirabelle Looft
0

Bug-A-Way

Anti-Insect Bulbs.

Vad tror ni om de här annonserna? Insekter brukar ju på ett oftast irriterande sätt dra sig till ljuset. Bug-A-Way däremot utger ett speciellt gult ljus som de flesta insekter inte uppfattar. Så det är därför DDB i Chile jämför Philips glödlampor med djur som livnär sig på insekter? Har jag uppfattat det rätt? Byrå: DDB i Chile
Läs mer om Print, ,
37.5°
+
Mirabelle Looft
0

Rolling Stone Guide

Nu kan Steve vara mer Steve och mindre killen som överbelastade servern med porr

Jag tycker de här är riktigt roliga. Lätt att relatera till eftersom vi gärna sätter etiketter på folk på jobbet. x22Now Adam can be more Adam and less the guy who got drunk at the office party and flirted with Berta from Human Resources. Spend more of your life living. Go out.x22 Byrå: la comunidad, Buenos Aires, Argentina
Läs mer om Print, Rolling Stone Guide, la comunidad
37.0°
+
Mirabelle Looft
0

Russian Bear Vodka

Riktiga män dricker inte och kör bil.

I kampamjen “Fun Side of Russia” ingick en “propagandax22-affisch för Russian Bear som placerades på väggen bakom speglar på toaletter i barer och klubbar. Vid första anblicken ser det ut som texten är skriven med kyrilliska bokstäver men när man ser affischen i spegeln kan man läsa: Real Men Don’t Drink and Drive. Byrå: Lowe Bull, Cape Town Creat…
Läs hela artikeln
Läs mer om Print, Russian Bear Vodka,
37.0°
+
Mirabelle Looft
0

Origami

CDB Matone får dina pengar att föröka sig.

Nya annonser från banken Matone gjorda av reklambyrån DCS i Brasilien och AD:n Gregory Kickow. Kul att de använt origami! Jag kommer ihåg när tjugokronorsedeln kom och jag och mina kompisar hade fullt sjå att vika skjortor av dem med Mårten Gås som slips.
Läs mer om Print, Origami, CDB Matone, pengar, DCS
37.0°
+
Mirabelle Looft
0

Yoggi – före och efter

De flesta yoghurtförpackningar ser ganska lika ut och det var Art directorn Elias Awada och fotografen Henry Moshizi uppgift att ändra på det. Våga se annorlunda ut var deras motto när de tog fram Arlas nya form för Yoggi.
Läs mer om Print, Arla, Yoggi, Elias Awada, Henry Moshizi
37.0°
+
Mirabelle Looft
0

HP – precis som på riktigt

HPs avancerade fotopapper garanterar verklighetstrogna bilder. För att belysa detta skapade HP pappersfigurer som gjorde att man fick intrycket att någon faktiskt gått genom ett papper och rivit sönder det. Dessa placerades sen ut på strategiska platser för att väcka uppmärksamhet för förbipasserande. Byrå: Publicis, Malaysia
Läs mer om Print, HP, fotopapper, Publicis
37.0°
+
Mirabelle Looft
0

Vitt vinner

Det tog mig säkert, en, två, tre, fyra, fem sekunder innan poletten trillade ner. Jag är inte bekant med ACE, som jag förmodar är ett tvättmedel, och hade lite svårt att göra kopplingen snabbt. Annorlunda idé för ett tvättmedel och jag tycker väl inte att den är fläckfri. Hämtade annonsen från Scary Ideas men vad som är skrämmande med den har jag d
Läs mer om Print, Tvättmedel, ACE, Schack, Scary Ideas
37.0°
+
Mirabelle Looft
0

Vinnarna av Kolla 2008

Nu kan du se vilka som vann tävlingen Kolla! 2008 i fredags på deras hemsida. Klicka på vardera kategori.
Läs mer om Print, Kolla! 2008,
37.0°
+
congo schlong
0

Helbotica med vänner

För att robotar en dag kommer att ta över världen.

Vi har sett det förut, bilder uppbyggda av olika typsnitt men de är väl värda ännu en titt. Typografiska robotar gjorda av kända fonter. Dessa illustrationer är skapade av Jonathon Yule.
Läs mer om Print, Typsnitt, helvetica, Akzidenz, Futura, Helbotica
37.0°
+
Mirabelle Looft
0

Närhet till naturen

Med Olympus kikare kommer du mycket närmre.

De är banala, enkla, somliga skulle nog kalla dem 1A, men jag gillar dem i alla fall. Jag gillar hur djuren tränger sig på, tonen i bilden. Man kanske rent av skulle köpa sig ett par sådana och ett par vandrarkängor och bli anfallen av ett par exotiska djur i helgen :). Byrå: JWT Sydney
Läs mer om Print, JWT Sydney, Olympus Binoculars, kikare
37.0°
+
Mirabelle Looft
0

The Sugar Collective

Hur mycket skrämmer sockret dig?

Och när vi ändå är inne på sötsaker. Överreagerar vi inte när det gäller faran att äta socker? Vann inte Delicato Guldägg förra året just för att vi var trötta på hysterin att äta rätt? Men å andra sidan så är det sockerberoende som fortfarande rinner i mina blodådror inte bra, inte bra. Byrå: Publicis Conseil, Paris
Läs mer om Print, Sockerberoende, Publicis Conseil, The Sugar Collective
37.0°
+
Mirabelle Looft
0

Underbara illustrationer för tv-kanalen Comedy Central

De tar det på allvar

Det är säkert inte bara jag som tycker att de här annonserna är fantastiskt roliga, om man ändå ska vara elak så kan man vara det ordentligt! Byrå: Kempertrautmann, Hamburg, Germany
Läs mer om Print, Comedy Central, komedi, Kempertrautmann
37.0°
+
Mirabelle Looft
0

McDonalds gigantiska puzzel

Sort your head out

DDB i Stockhoolm fortsätter att producera uppseendeväckande reklamlösningar för McDonalds. Den här gången är det ett gigantiskt utomhuspuzzel som bara folk som druckit en lagom mängd kaffe kan lösa. Något långsökt kan jag tycka. Den är lokaliserad inne på centralstationen.
Läs mer om Print, DDB Stockholm, McDonalds, Sverige, puzzel
37.0°
+
Mirabelle Looft
0

Kul copyrekryteringsannons

Dags att packa väskan och flytta till Dubai?

Copy: Pirana Dubai letar efter någon som fortfarande njuter av att skriva meningsfulla och övertygande texter. Om du finns där ute, gömd i ett hav av bildlösningar, ring oss. Eller ännu bättre, skriv till oss. Med 600 ord berätta varför du älskar att skriva. Skojar bara, ring Shehzad, 050-4560722.
Läs mer om Print, copywriter, copy, Pirana Dubai
37.0°
+
Mirabelle Looft
0

Buss som kör baklänges

x22Bara ring ossx22 står det på klisterdekalen som sitter på baksidan av en buss. Centraal Beheer är ett holländskt försäkringsbolag. Den här bussen har kört runt i krokarna kring Amsterdam i 2,5 månader.
Läs mer om Print, Försäkring, försäkringsbolag, buss
37.5°
+
0

Ny print för Metro

signerad Scholtz & Friends

Scholtz & Friends i Stockholm ligger bakom de senaste printarna för Metro. Vad tycker ni?
Läs mer om Print, creativesection.com, Scholtz & Friends, Metro
37.0°
+
Mirabelle Looft
0

Se upp ungar, here comes Candy

Roliga annonser för Fila

Jag hör själv till kategorin sockerberoende, vet egentligen inte varför. Som liten åt jag hellre frukt och sparade det godiset jag fick under sängen och visade det för mina kompisar utan att bjuda. Efter ett år fick jag kasta allt för att det blivit gammalt. Annonserna är gjorda av Santa Clara i Sao Paulo.
Läs mer om Print, Fila, sockerberoende, Santa Clara
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Har du tvättat händerna?

Dettol desinfekterar

EURO RSCG, Kuala Lumpur i Malaysia, har gjort smarta bildlösningar till annonser för Dettol.
Läs mer om Print, Dettol, Euro RSCG
37.0°
+
Mirabelle Looft
0

Vet du vad du egentligen äter?

Greenpeace gör annonser mot genmanipulerade grönsaker.

Idén är inte ny men den passar utmärkt i sammanhanget. Påminner mycket om COOP konsums hälsokampanj. Det är BBDO i Ryssland som gjort annonserna för Greenpeace som vill väcka debatt kring genmanipulerad mat. Texten i annonsen lyder: x22DNA i genmanipulerade grönsaker kan innehålla gener från insekter, djur och till och med virus. Dessa produkt
Läs mer om Print, ,
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Ny Grafisk Design från Kina

Inspirerande bok från 3030 Press, New Graphic Design in China

Med OS i Kina som närmar sig passar vi på att uppmärksamma lite Design från unga kinesiska designers. Javin Mo från Milkxhake samlade 30 st av Kinas bästa unga grafiska designers runt 30 år som fick bidra till boken New Graphic Design in China med affischer, trycksaker, logotyper, illustrationer och förpackningar. New Graphic Design in China pres…
Läs hela artikeln
Läs mer om Print, ,
37.0°
+
0

Få stöd efter derbyt!

Ikväll är det göteborgsklassikern i Göteborg. Gais - Blåvitt! Jourhavande kamrat uppmanar alla blåvita supportrar att söka hjälp för att bearbeta den kommande derbyförlusten under parollen “Krama en kamrat”. Det finns ett krisnummer för de blåvita själar som är lite nervösa inför derbyt och som behöver en blåvit axel att gråta ut mot när de förlor
Läs mer om Print, gais, derby, ifk göteborg, gråta, fans
37.0°
+
Mirabelle Looft
0

Young lions 2008

Har en tredje bröstvårta förlorat sin charm?

King James i Kapstaden i Sydafrika har roat sig när de gjorde den här kampanjen för inlämning till 2008 South Africa Young Lions. Bilder på unga män och kvinnor med olika skönhetsfel som tre bröstvårtor eller ett iögonfallande födelsemärke med texten Change what youx27re known for.
Läs mer om Print, south africa young lions 2008, elisabeth höglund, frida kahlo
36.9°
+
Nicklas Tingström
0

Vem använder blanka skor nuförtiden?

Hehe... Tokig, 50-tals SciFi-inspirerad reklam för skokräm. I like!

Skokräm är däremot inte min grej. På 90-talet då jag gled runt i mina coooola, ruffa Getagrip-kängor fick min mamma för sig att hon skulle putsa upp min ruggiga look som jag kämpat med i en månad att få fram. Jag pratade inte med henne på en vecka, minst. Men det har förstås inget med den här reklamen att göra, jag ber om ursäkt för det. UFO är g…
Läs hela artikeln
Läs mer om Print, Nugget, Getagrip, UFO
37.0°
+
0

Amnesty International vill banlysa landminor

Smart, känslosam annons.

Det gör ont i hela kroppen när jag ser den här annonsen. Speciellt eftersom jag har fobi och mardrömmar om avkapade lemmar. Jag tycker att de lyckats oerhört bra med bildlösningen, och det känns i hjärtat när jag läser copyn där barnets ben tidigare suttit. När du mister ett ben mister du inte bara ett ben. Du går miste om att leka tafatt med dina…
Läs hela artikeln
Läs mer om Print, Amnesty International,
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Kellogg's Special K

.. vänder på skalan

Jaha, kära reklamvänner, vad tycker ni om den här annonsen? Om jag fattat poängen rätt så är den så subtil att jag helt klart hade missat den i tidningen. Vidare så är bilden tråkig och det måste vara något fel på vågen eftersom den visar på 12 utan att någon står på den. Det är JWT i London som står bakom annonsen.
Läs mer om Print, Kellog's Special K, våg, JWT, London, banta, print
36.9°
+
0

Skrattretande dålig reklam

Man överaskas ständigt av vad som rinner igenom kreativa människor på reklambyråer och beslutsfattande marknadsdirektörer. Detta är inskickat av Mr. Apple: Såg den här på spårvagnen idag. Jag gillar att det kostar 39 öre per minut att skicka ett sms, och det trovärdiga intrycket av att inte ens lagt ner tid på att leta upp ett svenskt Ö. Herregud.
Läs mer om Print, dålig reklam, vectone mobile
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Frukta det vildvuxna kvinnohåret

En vädjan från männen: Ladies please use!

Det var inte förrän vid andra anblicken som jag förstod vad Reklambyrån Lowe Strateus i Paris ville säga. Kopplingen mellan mannen i djungeln och hårborttagningskrämen är dock ändå ganska uppenbar. Sen visste inte feministen i mig om hon skulle skratta eller gråta, men det är faktiskt ganska roligt när han klättrar runt och är alldeles vilsen på kv…
Läs hela artikeln
Läs mer om Print, Lowe Strateus, Ads, Woman, AdsoftheWorld, Miss Epil
37.1°
+
Nicklas Tingström
0

Mercedes vill att du aldrig ska vara vilsen igen

Krångliga omvägar skapar roliga bilder

Idén är inte ny men jag gillar utförandet och illustrationerna som påminner mig om Jesper Walderstens verk som jag uppskattar mycket. Annonserna är för Mercedes med GPS. x22Never get lost again.x22 Reklambyrå: CLM/BBDO Paris, Frankrike
Läs mer om Print, Mercedes, GPS, Never get lost again, CLM, BBDO
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

En vän som du kan äta

Alla svenskar som har varit utomlands har väl fått höra kommentaren x22Ah, Swedish Fishx22 någon gång. Det är Malacos godisfiskar i olika färger som de syftar på som 1958 började säljas i USA och som där blev en hit och spred sig till andra länder. Nu har JWT i New York skapat annonser som, enligt mig, anspelar på tröstätning. x22Friends you can e…
Läs hela artikeln
Läs mer om Print, Friends you can eat, Swedish fish, Malaco, JWT
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Shamponera bort stadssmutsen

Schyssta illustrerade shampoannonser som sticker ut i sin genre

Dålig shampooreklam finns det gott om. Därför känns det extra bra när man hittar annonser som dessa. De svart-vita illustrationer känns helt rätt i tiden då miljöfrågorna är högt upp på samtalslistorna (fast de inte tar någon politisk ställning förstås). Annonserna är gjorda av Lowe i Indien.
Läs mer om Print, Shampo, illustrationer. Lowe
37.0°
+
0

Begravningsplats för rökare

Reservationer mottages

Skrämselkampanjer för rökare brukar sällan ha stor genomslagskraft, speciellt inte texter som skrivs på paket. Finns det rökare som fortfarande reflekterar över varningstexterna på asken? IMMB är en reklambyrå från Pakistan som har gjort en del roliga printlösningar i ämnet. Men även fast kampanjen är smart så tror i alla fall inte jag att den ha
Läs mer om Print, http://www.creativesection.com,
37.0°
+
0

Sveriges största Mappvisning?

Nu kan studenter på Berghs, Beckmans, Forsbergs, Hyper Island och Konstfack visa upp sin CV och sin Portfolio på creativesection.com. För den som inte går på någon av dessa skolor kan man lägga upp en x22doldx22 CV / Portfolio som man sedan själv kan skicka vidare eller söka jobb med. Senaste studenterna finns att se under fliken x22Studentsx22 p
Läs mer om Print, http://www.creativesection.com,
37.4°
+
0

Skoda Fabia Kombi

Från singel till familj

Skoda Fabia har blivit lite mer familjevänlig och finns nu som kombi. Det har Skoda illustrerat genom att visa hur en kille eller tjej träffar någon, åker hem, blir med barn, flyttar ihop, åker till BB och vips så är de en familj.
Läs mer om Print, ,
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Äntligen en annons för oss kannibaler

Jakobsdals kokta skinka

Inför Matildadagen den 14 mars har Jakobsdals annonserat i bland annat dagens Metro där vi hittade och scannade in just den här underbara annonsen. I annonsen går det att läsa följande, Mor Matildas kokta skinka är ett vackert hantverk. Hon putsas för hand och tillagas av de bästa bitarna på skinkan, innan- och ytterlår. Därefter kokas hon långsam…
Läs hela artikeln
Läs mer om Print, Jakobsdals, kannibal, matildadagen, skinka
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Förare i Nya Zeeland

Får ett wake-up call

Clemenger BBDO i Nya Zeeland har lanserat en annorlunda och väldigt hård kampanj med texten x22Sleep before you drivex22. Vågat koncept som går hela vägen för mig iallafall, plus ett riktigt bra utförande av idén. Måste också säga att det är ett intressant ämne på kampanjen för jag tror verkligen att det är just sådana här skildringar som behövs …
Läs hela artikeln
Läs mer om Print, ,
37.0°
+
0

Malmö Redhawks

Publiken är en extra spelare

Inför ishockeyns kvalserie till Elitseren går Malmö Redhawks ut med en kampanj med budskapet “ett bra publikstöd är som en extra spelare”. Reklambyrån Floyd har tagit fram en annonsserie på temat som kommer gå upp med start i mars i Sydsvenskan, Skånska Dagbladet, Malmö Magasinet samt Metro och PunktSE.
Läs mer om Print, Malmö Redhawks, Floyd
37.0°
+
Roger Åberg
0

Det behövs fler bostäder för studenter

Tycker franska studenter

För att vi poängtera det så har man gjort den här klart provokativa annonsen som man placerade i den engelska versionen av Der Spiegel. Något för svenska studentorganisationer?
Läs mer om Print, ,
37.0°
+
Roger Åberg
0

Vad tänkte ni på?

Redaktör svarar reklamkritiker

Bra eller dålig reklam är alltid en relevant fråga, ibland mer och ibland mindre. I det här fallet troligen mer, med en reklam från American Apparel från tidningen The Sustin Chronicle. Självklart kom det en reaktion och en redaktör för tidningen har bloggat sitt svar.
Läs mer om Print, ,
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Nivea Q10

Pausar åldrandet

Tycker att jag har sett en reklam för mycket som har använt sig av play, stop eller liknande, men den här kampanjen från TBWA\RAAD i Dubai för Nivea, känns helt rätt helt plötsligt. Den är både enkel och smart, plus att konceptet känns helt motiverat för en gångs skull.
Läs mer om Print, Nivea,
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Nissan

Keyless entry som standard

TBWA\RAAD i Dubai har varit väldigt kreativa när dom visar att Nissan numera levereras med Keyless entry som standard. Verkligen ett briljant sätt att visa på att bilnycklar numera tillhör en föråldrad teknik. Grymt koncept och ett riktigt bra utförande, slut på historien.
Läs mer om Print, Nissan,
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Pedigree Pal

Hundar som äter bra, drömmer bra.

TBWA i Dubai har tagit fram ett bra koncept för Pedigree Pal som får en att bli glad och dra lite på läpparna, iallafall om man är hundägare som undertecknad. Det är såklart också den målgruppen som man söker efter i kampanjen, och förmodligen också den gruppen av människor som på riktigt kan förstå och relatera till konceptet. Sen kunde dom job…
Läs hela artikeln
Läs mer om Print, Pedigree Pal,
37.0°
+
Daniel Tingström
0

Andrahandsvärdet på en bil

VW vinner

Att påven i sin ungdom (?) ägt en Volkswagen betingar tydligen ett rätt högt pris på andrahandsmarknaden. En bil köpt 1999 för just under 100.000 kronor säljs för nio gånger mer sex år senare. Imponerande andrahandsvärde och kaxig annons.
Läs mer om Print, Bil, Volkswagen
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

The Axe Effect

Hillary luktar på motståndet

Under supertisdagen och presidentkandaidats valen i USA kunde man se dom här uppsatta i vallokalerna i Chicago och New York Det är BBH i London som visar att Hillary Clinton har luktat lite på moståndet och åkt dit på x22Axe-effektenx22. Även om det börjar bli tjatigt med samma koncept, tycker jag ändå dom fortfarande lyckas med sina kampanjer.
Läs mer om Print, Axe, Clinton, Obama, McCain
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Skön tabbe i Dagens Industri

Reklam för VW Tiguan

I en reklamkampanj från Dagens Industri 2008 01 28 för Volkswagen Tiguan, har det smygit in en registreringsplåt som tillhör en helt annan bil. Registreringsnummert XPL057 tillhör enligt vägverket: Regnr: XPL057 Färg: SVART Fabrikat: RENAULT JM MEGANE SCENIC Årsmodell: Fordonsslag: PB Fordonsår: 2006 Kan bara gissa på hur en sådan tabbe har…
Läs hela artikeln
Läs mer om Print, Dagens Industri,
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Mutual Community Health Insurance

På 70 år ser man det mesta

Clemenger BBDO i Melbourne har gjort en uppskattad kampanj som är svår att misslyckas med. Måste finnas tusen påhittade och sanna historier om olika fall som akuten fått in. Dom har också lyckats ganska bra med retuscheringen, iallafall på dom första två i serien. Någon som har en eller två sköna historier att berätta som skulle platsa i kampanje
Läs mer om Print, ,
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Harvey Nichols

Fashion Statement

Gillar alltid kampanjer för Harvey Nichols och den här från DDB i London är inget undantag. Verkligen tokbra koncept och art direction som bara är så, så, tokbra. Dom hade lätt klarat sig utan copyn x22Fashion Statementx22 just för att illustrationerna är så pass välgjorda. Tummen upp! Harvey Nichols Fashion statement
Läs mer om Print, Harvey Nichols, Mode
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Gissa Vaseline’s senaste

Nakna kändis

Vaseline kommer då och då ut med en gissningslek där du ska försöka komma på identiteten på den kändis som representerar Vaseline. Tidigare dolda kändisar har varit John Leguizamo och Amanda Bynes, och Vaselines senaste nakna alster syns alltså på bilden ovan. Dom har också lagt ut några ledtrådar, hon har x22spelat mot en ängelx22 och hennes kar…
Läs hela artikeln
Läs mer om Print, Vaseline,
37.1°
+
Nicklas Tingström
0

Beretta Heating Systems

Pullover

Publicis i Rumänien har gjort ett riktigt duktig Photoshop-jobb till deras kund, Beretta Heating Systems. Inget nytänkade direkt, men konceptet fungerar perfekt till budskapet även om det är rippat. Winter Ready.
Läs mer om Print, Beretta Heating Systems,
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Kosta Bodas

Printkampanj

Reklambyrån Foreign i Stockholm och Johan Ronnestam har tillsammans med fotograf Hans Carlén (bsmart) och retuschör Andreas Lübeck jobbat fram fem surrealistiska printjobb för ett av världens äldsta glashus, Kosta Boda. Projektledning sköttes av Annika Tersmeden (Foreign) och Nina Karlsson (bsmart). In love with art glass since 1742
Läs mer om Print, Kosta Boda,
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Diesel

Live Fast

Den här gången är det Marcel Paris i Frankrike som har lyckats leva upp till den standard vi har vant oss vid att se när det kommer till Dieselkampanjer. Grymt koncept och riktigt välgenomfört i såväl art direction som på den sociala och filosofiska undertonen vi ser genom hela serien Kort sagt, lika bra som vanligt när det handlar om Dieselkampa
Läs mer om Print, Diesel, Marcel
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Fjäråskupan

Gör fläktar som suger ordentligt

Folket på Dragster har gjort en annons som vi tycker känns lite rolig, och riktigt bra faktiskt. Annonsen är för Fjäråskupan som jobbar för fullt med fläktar. Den här annonsen visar att fläkten suger oerhört bra. Så bra att den drar in själva annonssidan i fläkten. Uppslaget sitter i senaste numret av Allt i hemmet.
Läs mer om Print, Fjäråskupan, Dragster
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Science World

Vi kan förklara

Rethink i Vancouver, Kanada har tagit fram den här kampanjen för Science World som är ett vetenskapscenter som erbjuder underhållande och lärande upplevelser till familjer i Vancouver. Älskar kampanjer som lyckas kommunicera interaktivt med förbipasserande, och som dessutom skrämmer slag på betraktaren och kanske lyckas få fram ett skratt, sånt so
Läs mer om Print, Science World,
37.0°
+
Daniel Tingström
0

Grey snackar franska

Jag fattar noll

Ska man sälja fransk bil ska man sälja bil med fransk copy. Så enkelt är det. Briljant eller inte är upp till dig att avgöra och besluta om i våra kommentarer. Kan någon översätta så en svenne, som blev lurad till tyska som C-språk, också förstår texten i annonsen?
Läs mer om Print, Grey, Renault
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Bountiful Bicycle

Cykelväg

Är det här drömbilden som ligger högst upp på önskelistan bland alla cykelfantaster? Det tror iallafall Richter7 i Salt Lake City, USA som har tagit drömmen och gjort den till verklighet, och dom har gjort det riktigt bra får man väl säga. Man kan nog inte kommunicera med en så pass smal målgrupp på ett bättre sätt skulle jag tro, vi andra kan ba…
Läs hela artikeln
Läs mer om Print, Bountiful Bicycle, cykel
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Maglite

Ficklampor lyser upp

Är inte helt säker på att man kopplar vad reklamen handlar om, om man inte är bekväm med vad Maglite är för något. King James i Kapstaden, Sydafrika har iallafall tagit fram ett väldigt ballt och visuellt bra koncept för ficklampor, även om dom kunde photoshoppat lite hårdare. Då gillar jag nog den som finns under Läs Mer för Rayovac ficklampor …
Läs hela artikeln
Läs mer om Print, Maglite, ficklampor
37.1°
+
Nicklas Tingström
0

Financial Times

Allt på en plats

DDB i London har lyckats göra en väldigt enkel idé till något så mycket större med sättet som dom har presenterat idén på. Galet bra Photoshop-jobb från som man kan stirra sig tokig på efter missar. Som att Petronas Towers ser ut vara högst i världen. Öppet för diskussion. World business. In one place. We live in Financial Times
Läs mer om Print, Financial Times,
37.1°
+
Nicklas Tingström
0

Nezeril

Täppta Ord

Åkestam.Holst har gjort en annons för Nezeril som dramatiserar hur fel det kan bli när du är täppt i näsan. Annonsen gick i SvD för en tid sedan och här kommer den alltså igen för alla som missat underverket. Skönare och enklare reklam som samtidigt är så pass effektiv får man leta efter.
Läs mer om Print, Nezeril, Reklam
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Macbook Pro

Ultra Tunn

För att visa hur pass tunn nya Macbook Pro är, fixade SVA i New York fram tre stycken sidor i en tidning som vid rätt använding illustrerar just det. RIktigt smart idé i utförande och koncept, även om det krävs en del bläddrande och vridande för att annonsen ska komma till sin rätt, och som alltid när Apple loggan kommer upp, så sväljer jag allt,
Läs mer om Print, Macbook Pro, Apple
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Åhléns

Visar fram och baksida

Gillar idén som King i Stockholm har tagit fram för Åhléns, även om den inte säger så mycket eller har något direkt budskap. Alltid varit svag för koncept som visar fram och baksida, så därför måste jag passa på att gratulera hela teamet på King för ett välutfört arbete, speciellt art direction delen. Någon som vet vilken tidning annonsen publice
Läs mer om Print, Åhléns,
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Zaptor

Ta makten över din TV

Ytterligare än reklam med en väldigt enkel idé som levererar budskapet utan att spräcka budgeten. Och ytterligare en bra kampanj som kommit från Danmark i form av Hjaltelin, Stahl & CO i Köpenhamn. Äter dom mycket fisk där eller vad är det frågan om? Vem känner du dig som när du får all den kraft och energi som fås när du tar makten över fjärrkon…
Läs hela artikeln
Läs mer om Print, Zaptor,
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Sommarrea

Hos Onoff

Dom flesta nyhetstidningar och nyhetssiter har i dagarna pratat om OnOffs sommarrea-miss. I en annons för OnOff har det gått att läsa att deras sommarrea är igång nu. Om det är en oavsedd miss från någons sida eller en otroligt smart reklamstrategi får vi nog aldrig veta, dom har iallafall fått sanslöst bra exponering i många av Sveriges mest pop
Läs mer om Print, Onoff, sommarrea
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Volkswagen Touareg

Off-road hitch hiking

Kul att se att DDB inte har ensamrätten till att göra all reklam för Volkswagen. Här har reklambyrån Pristop i Slovenien lyckats att med väldigt enkla medel visa på Touaregs potenta (nja) off-road egenskaper på ett effektivt sätt. Första gången som jag kan erinra mig om att skriva om en kampanj från Slovenien, någon som har koll på vad som händer
Läs mer om Print, Volkswagen,
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Niedermeyer

Superzoom

TBWA i Wien, Österrike har tagit fram en kampanj i raden för kameror med galen zoom. Börjar bli lite tjatigt kanske, men jag tycker fortfarande konceptet fungerar även om det gjorts till ända. Visar väldigt klart vad reklamen handlar om och får samtidigt folk att dra lite på smilgroparna, samtidigt som folk kanske kommer ihåg reklamen.
Läs mer om Print, Niedermeyer, kamera, zoom
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Pedigree Pal

För starka hundar

TBWA i Wien, Österrike tyckte det var en smart idé att låta en hund gräva ett hål mitt på motorvägen för att visa hur starka hundar blir av Pedigree Pal. Tydligen så starka att dom klarar att bli påkörda, det var min första tanke iallafall. Hade fungerat bättre på en trottoar och kanske även byta ut hundbenet mot en påse Pedigree Pal, men budskap
Läs mer om Print, Pedigree Pal,
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Trends Magazine

Get inside information

Även när den knappt finns någon budget kan man fortfarande göra balla kampanjer. Som den här för Trends Magazine som är hur enkel som helst, kanske för enkel, men den fungerar och den har redan blivit publicerad på ett svenskt reklamforum, så visst ger den intryck. Print-reklamen är gjord av Tommy Morris och filmen som ni kan se under Läs mer, ha
Läs mer om Print, Trends Magazine, Inside information
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Logical Golf Academy

Bli inte sur, bli bättre

Om ni någonsin läst en golftidning så ser ni direkt det ironiska i reklamen från The Jupiter Drawing Room i Kapstaden, Sydafrika. För det är precis med det här upplägget som golfmagasinen väljer att ge oss svingskolor på, men det är väl tyvärr så här det ser ut for många av oss. Så ärligt på något sätt. Lite tråkigt kanske, men samtidigt är det …
Läs hela artikeln
Läs mer om Print, Logical Golf Academy, Golf
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Energizer

Ficklampor

Ficklampor från Energizer som, precis som andra ficklampor, hjälper dig att hitta saker i mörkret Riktigt bra photoshop jobb från DDB i Uruguay som säkert skulle komma mer till sin rätt i en TV-reklam. Kanske skulle meddelat budskapet bättre om handen pekade istället för att grabba tag i sakerna, men konceptet tycker jag håller iallafall.
Läs mer om Print, Energizer, ficklampor
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

DealerTrack Holdings

Hjälpsamma verktyg

Printjobb för DealerTrack som White Rhino i USA har tagit fram. Kampanjen ska visa på fördelarna som man får med hjälpmedel från DealerTrack som är den ledande operatören för mjukvara till bilindustrin i USA. Gillar inte hur ekorren ser ut, försöker den säga något? Tools for a competitive advantage. Power your way to hidden profits with Inventor
Läs mer om Print, ,
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

CreativeSection

Vem jobbar med vem?

I annonsen, som är riktad mot Sveriges Annonsörers medlemmar, vill CreativeSection kontrollera marknadschefens kundskap. Para ihop rätt byrå med rätt annonsör. Svaren hittar du på creativesection.se.
Läs mer om Print, creativesection.se,
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Reklamplacering 2

Ännu fler exempel

Sprang på ett par till olyckliga exempel på när placeringar på reklam inte riktigt passar in med innehållet där den visas. Har ni flera roliga exempel att dela med er av?
Läs mer om Print, Reklamplacering,
36.8°
+
Nicklas Tingström
0

Reklamplacering

Ibland blir det inte som man tänkt sig

Här är ett par småroliga exempel på att ansvariga bakom reklamplaceringar borde tänka till lite extra innan dom godkänner en annons, eller iallafall var och hur den publiceras. Fast det är klart, ibland är också olyckan framme och ger lite extra publicitet för produkten, bra eller dåligt? Roligt eller sorgligt?
Läs mer om Print, Reklamplacering,
37.0°
+
Daniel Tingström
0

Echinagard hjälper Garbergs

Nån att hålla i handen i förkylningstider

I Echinagards senaste kampanj får vi oss en tankeställare över hur lätt det kan vara att bli smittad med läskiga förkylningsbaciller. Förutom tunnelbanan syns även kampanjen på affischpelare och i annonser.
Läs mer om Print, Garbergs,
37.0°
+
Daniel Tingström
0

Telenor i värsta rippoffen!

Lindbytvätten med trygg form

Lindbytvätten var först på den här bollen. Ingen tvekan. Alla likheter med Telenor får stå för Telenor helt klart. Sorgligt att ett så stort företag inte kan hitta på ett eget formspråk. Vad ska Lindbytvätten göra nu?
Läs mer om Print, Telenor,
37.0°
+
Daniel Tingström
0

Floss Odol

Allt man kan sätta i tänderna

Atletico International i Berlin gillar svart. De ogillar små saker i tänderna. Måttligt road av idén. Besviken på utförande. Besviken på mig själv som publicerar medelmåtta. Vill se mer svenskt. Vill ha mera tips från dig.
Läs mer om Print, Tandtråd,
37.0°
+
Daniel Tingström
0

Findus gör OLW

Fisk ❤ potatis

Tanken drogs åt hållet OLWs potatisjägare när jag såg den här kampanjen för Findus. Fan vilken reklamgeek man är. Och fan vilka reklamgeeks ni är som förstår vilken kampanj jag menar :) Snygga lösningar som vurmar för alla fiskares framtid. Vad är ansvarsfullt fiske förresten?
Läs mer om Print, Findus,
37.0°
+
Daniel Tingström
0

Akademibokhandeln

Garbergs klipper och klistrar

I en fulsnygg annons proklameras x22Kombinera 4 betala för 3x22 när Garbergs tar sig an Akademibokhandeln. Lyssna på det här: x22Den tyske järnkanslern Otto von Bismarck hängde och svängde i en gardin: x22Men han har ju ingenting på sig!x22 ropade plötsligt en Sjötunga Walewska i hummersås med Pommes Duchesse.x22 Kunde inte roat mig själv bättre
Läs mer om Print, Garbergs,
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Heineken Green Sands

Den är tillbaka

Inte för att jag kommer ihåg den, men tydligen så är Green Sands en av dom mest minnesvärda dryckerna från 80-talet, och tack vare Heineken har den nu gjort en otrolig comeback. Vissa kallar det för ett mirakel, så den måste ju vara något alldeles extra, speciellt om man ska tro deras slogan, The One, The Only. Någon som kan ge en recension på dr…
Läs hela artikeln
Läs mer om Print, Heineken,
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Hemorol stolpiller

Naturlig läkning och lättnad

Underhållande bilder från DDB i Sydney i deras annonser för Hemorol Suppositories som ger lättnad och naturlig läkning för hemoroider. Bra kampanj som är rolig, lättförstådd och som går rakt på sak. Natural healing and relief for haemorrhoids.
Läs mer om Print, ,
36.9°
+
Nicklas Tingström
0

Ring 1111

För info om Italienska ligan

Leo Burnett i Kairo har spunnit på bra i deras koncept för Mobinil. Smart lösning och användande av siffran 1 i framförallt lösningen med art direction på tröjorna, men också extra fyndigt med att det är 11 spelare i lagen. Skoj när det ligger logik bakom telefonnummer som i till exempel mobiloperatören 3 som såklart använder siffran 3 så mycket…
Läs hela artikeln
Läs mer om Print, Ring 1111, Italienska ligan, Mobinil
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Montreal Hospital Centre

Universitet som vill ändra riktning

Lika sanslöst enkelt som effektivt jobb av Kami.case i Montreal, Kanada där svarstalongen klipps av och ändrar ett vanligt kors till ett kors som är synonymt med hjälp istället Även om konceptet har gjorts förut så är det fortfarande hur bra som helst. Change the course of things.
Läs mer om Print, Röda Korset,
37.5°
+
Nicklas Tingström
0

Döhler Broderier

Kommer till liv

Aldrig sett en reklam för ett broderiföretag förut, så det är ju extra roligt att den här är extra mysig. Kampanjen i fråga är gjord av D/Araújo i Brasilien som visar ett ganska annorlunda tänk. Blir lätt så när man är först ut med en kampanj i en relativt outforskad genre. Your embroidery becomes alive. Use Döhler Embroidery products.
Läs mer om Print, Döhler, Broderier
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Tide

Drällig Ketchup

Lätt den bästa i en serie gjord för Tide av Conill Saatchi & Saatchi i New York. Ibland blir det mer drälligt än vanligt, men med Tide-tvättmedel så spelar det ingen roll. Dom andra två får inte riktigt fram det budskapet på samma enkla och smarta sätt som i exemplaret med Ketchup-påsen, men kampanjen fungerar hur som helst.
Läs mer om Print, Tide,
37.1°
+
Nicklas Tingström
0

Sony Wega

Fiskmat

Vi har fått se uttjatade kampanjer om vilken LCD som har bäst bild och det fortsätter med den här kampanjen från FNL i Sydney. Skillnaden med den här, tycker jag är att den är lite extra fräsh och får fram budskapet på ett intressant sätt. Man får ju ändå se en TV för vad det är, en produkt vars syfte är att ge så bra bild som möjligt. Då blir de…
Läs hela artikeln
Läs mer om Print, Sony, LCD
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Stihl

Häckklippare

Stihl som specialiserar sig på motorredskap och är världens mest köpta motorsågsmärke, anlitade Cumminsnitro i Melbourne för deras senaste kampanj. Mitt i en labyrint av välväxta tujahäckar har det placerats en nödutgångskylt och bredvid den, har den obligatoriska brandsläckaren ersatts av en häckklippare. Ännu bättre vore det om dom verkligen b…
Läs hela artikeln
Läs mer om Print, Stihl,
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Campari

Kalender 2008

Eva Mendes står i rampljuset för Camparis 9:e upplaga av deras kalender för 2008, som fotograferades i den italienska staden Rosigano av fotografen Marino Parisotto. Lika fräsha bilder i deras kalendrar som vanligt. Här kan ni se kalendern för 2007 då det var Samla Hayeks tur att representera Campari.
Läs mer om Print, Campari, Kalender
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Sony DVD-spelare

Annorlunda upplevelse i bilen

Rolig kampanj där upplägget är att få fram känslan med en Sony-spelare i bilen. Kampanjen som är gjord av FP7 i Dubai, baseras på att visa ett urval av kända bilar från TV för att på så sätt fokusera på den upplevelse som kommer att fås när produkten används.
Läs mer om Print, Sony, DVD