m

Print

36.0°
+
Andreas Lübeck
0

Auckland City Council

Don't step into danger!

Kanske inte snyggaste illustrationerna i stan, men ett kul koncept som tyvärr lånar det mesta från de optiska illusionerna som blev populära efter gatukonstnären Julian Beever med flera. Det var bara en tidsfråga innan någon byrå skulle sticka handen i den här kakburken. Byrå: Ogilvy, Nya Zeeland Högerklicka på bilderna och öppna dem i en ny flik
Läs mer om Print, ,
37.0°
+
Andreas Lübeck
0

Filigranes bookstore

Make your own movie: read a book.

Fin printserie som vädjar till bokläsande med utgånspunkt i Kafkas Metamorfosen. Byrå: Air, Bryssel Högerklicka och öppna bilderna i en ny flik.
Läs mer om Print, ,
37.0°
+
Andreas Lübeck
0

Eethapnl

Scrabble!

Det här gillar jag, stilig idé, stilig retusch, stiligt allt. Högerklicka och öppna bilderna i en ny flik. Byrå: JWT, Santiago
Läs mer om Print, ,
37.0°
+
Andreas Lübeck
0

Purell

Du är vad du rör vid

Borta hos Adhunt fick jag se dessa affischer. Ack, så fint. Byrå: JWT, Sydney Högerklicka på bilderna och öppna i en ny flik
Läs mer om Print, ,
37.3°
+
Andreas Lübeck
0

Amnesty International

Skriv för frihet

Bildtext: By writing thousands of protest letters every year, Amnesty International Malaysia has played a role in freeing dozens of political prisoners. But really, it’s just a drop in the ocean. There are still dozens more still being wrongfully imprisoned for their opinions. To find out how you can help, log on to http://www.aimalaysia.org/ to be…
Läs hela artikeln
Läs mer om Print, ,
36.9°
+
Andreas Lübeck
0

"Heher hoes thh hainboh enhd?"

Talar du chupachupska?

När jag först såg denna så trodde jag att det var någon slags anti-rökningskampanj, men när jag såg copyn och avsändaren så drog jag lite på smilbanden. Byrå: 1861united, Milano
Läs mer om Print, ,
37.0°
+
Andreas Lübeck
0

Jag älskar herpes

Durex nya print

För ungefär ett år sedan utlyste Durex en tävling för ungdomar mellan 16 och 24 år. Uppdraget var att formge en affisch som skulle kunna övertyga andra ungdomar att använda kondom. Nu fick jag se att vinnaren är utsedd och Samuel Michael kammade hem förstapriset. Se de alla finalisterna på http://www.durexhibit.co.uk/top20.php.
Läs mer om Print, ,
37.2°
+
Daniel Tingström
0

Typobaserat från Volkswagen

Snyggast idag

Hatten av för DDB i Belgien som har hjälpt Volkswagen med tre annonser för att visa på hur smidig deras nya växellåda är att använda. Vad kan man säga? Fint som snus. Bildtext: DSG 7 electronic gearbox. Shift fluently.
Läs mer om Print, ,
36.9°
+
Daniel Tingström
0

Hon gillar inte jazz

Jazz är svårt

Väldigt höga ljud, vid rätt frekvens, kan ge illamående på precis samma sätt. x22Not for everyone.x22 Snygg bild.
Läs mer om Print, ,
37.0°
+
0

Greenpeace drar ner byxorna

Allt är ett val

x22You thought about jumping on a rubber boat and thwarting harpoons to save the whales. But then you would miss Desperate Housewives.x22 Ouch!
Läs mer om Print, ,
37.0°
+
0

Nu lyfter Lampgustaf!

Lyfter hela rummet närmare bestämt

x22Lyfter hela rummetx22 är ett reklamkoncept som nu går in på sin andra runda. Reklambyrån Dragster ligger bakom kampanjen och fotograf Marcel Pabst står för fotot. Kampanjen kommer att rulla i inredningsmagasin under hösten och ersätts framåt jul med en ny annons.
Läs mer om Print, ,
37.0°
+
0

Finn 5 fel!

Lika som bär

Taxi Göteborg ligger ständigt i strid med konkurrenter som försöker åka snålskjuts på Taxi Göteborgs goda rykte genom att ta fram logotyper som är snarlika. Dragster kommunikation tog fram denna annons mitt under pågående tvist i varumärkesintrång för att göra göteborgarna medvetna om att Taxi Göteborg är originalet.
Läs mer om Print, ,
37.0°
+
Daniel Tingström
0

ADHD

Art Director in High Definition

Skillnaden mellan ADHD och socker-tripp blir hårfin.
Läs mer om Print, ,
36.9°
+
Daniel Tingström
0

Wrangler inspirerar

Dubbeltydiga bilder

Wranglers nya annonskampanj x22We are animalsx22, ger vid handen en märkligt suggestiv känsla. Det skulle vara intressant att höra era tolkningar av budskapet. Speciellt till de första två bilderna.
Läs mer om Print, ,
36.7°
+
Daniel Tingström
0

Följ handlingen

Så här säljer man en bok

Antar att det blir lite scroll på den här bilden. Det är roligt. För idén i annonsen går uppifrån och ner så det blir till och med ännu roligare så här. Vid olika ställen i annonsen finns en referens till handlingen i boken. Briljant tyckte jag.
Läs mer om Print, ,
37.0°
+
Daniel Tingström
0

Rubiks 25 år senare

Kan ju ta ett tag att lösa

Vissa gör det på under tio sekunder. För andra, mig inkluderat, tar det en evighet/är stört omöjligt. Okej. På 25 år skulle nog till och med jag ha löst skiten.
Läs mer om Print, ,
36.9°
+
Daniel Tingström
0

Viktiga Walmart

Får ny logotype

Walmart är en hyfsat stor butikskedja, och när de redesignar sin logotype märks det. Tyvärr känns det som att Walmart borde varit sitt ursprung troget här tycker jag. White-trash och tacky har fungerat rätt bra hittills. Nu känns logotypen som ett 20 minuters jobb med web 2.0 i bakhuvudet.
Läs mer om Print, ,
36.9°
+
Daniel Tingström
0

Vikten av bra foto

Någon som blir sugen på verkligheten?

Här ser vi ett mysigt exempel på god soppa. Jag tänker att denna fråga behöver en omröstning. Rösta nu sanningsenligt. Lite som under ed. Fler exempel på jämförande bilder under länken.
Läs mer om Print, ,
37.0°
+
Daniel Tingström
0

Dålig andedräkt

Listerine i alla lägen

En smårolig idé som kan växla runt i hur många bildlösningar som helst. Frågan är om man inte är lagon småtrött på konceptet redan innan de ens kommit upp i varv? x22Dålig andedräkt påverkar folk i din närhetx22.
Läs mer om Print, ,
37.1°
+
Daniel Tingström
0

Mjuka händer

Reklam för tvål natürlich

Lux fick precis en väldigt puttinuttig image eller hur!? Det skulle naturligtvis varit bättre med en kraftig man på bilden rent idémässigt. Men inte lika mycket x22on brandx22 kanske?
Läs mer om Print, ,
36.9°
+
0

Stockholm Pride

Gamal goding

Stokholm Pride fick sin hittills snyggaste serie annonser från Ogilvy för ett par år sedan. Kan inte påminna mig om att jag sett något för årets Pride. Någon som sett något och kan tipsa?
Läs mer om Print, ,
37.4°
+
Newton
0

Amazonas hemlighet

Även i Amazonas uppskattas billiga prylar

NetOnNet avslöjar en detalj vi annars lätt kunnat missa.
Läs mer om Print, ,
36.9°
+
Daniel Tingström
0

Semester från semestern

Sydsvenska Dagbladet och hushållsnära tjänster

The Fan Club heter en byrå (bra namn) som verkar duktiga på att sätta sina kunder i märkliga arbetssituationer. Denna gång är det Sydsvenska Dagbladet som råkat illa ut och får åka runt och klippa gräset hemma hos folk som börjar prenumerera på deras tidning. Lite som en förtäckt muta. Jag vet ingeting om vart Sydsvenskans varumärke ska hålla hus
Läs mer om Print, ,
36.9°
+
0

Där inga tvättmedel biter!

Permanent spritpenna

Reynolds är kanske inte stans mest kända varumärke här i Sverige, men det hindrar dom inte från att förtjäna lite utrymme på nämnt lands märkligaste blogg. JWT i Tunisien passar på att driva med tvättmedels-branschen också.
Läs mer om Print, ,
37.0°
+
0

Sött liten mun

Kaffekopp fetischism

Väldigt stora saker blir nästan alltid väldigt roligt. Som i de har annonserna för Wimpys och deras x22famous mega coffeex22. Jag gillar BARA den med läppstift på dock. Nu vet ni det.
Läs mer om Print, ,
37.0°
+
0

Warsaw Marathon!

Estetisk transpirering

Fina billboards (eller vad det nu är, breda uppslag kanske, rinkannons möjligen) för maraton i Warzawa. Självklart måste Nike eller Adidas ha gjort annonser med snarlik idé någon gång, men jag kommer inte på någon. Tips?
Läs mer om Print, ,
37.1°
+
0

Inför OS i Peking

Mardrömsstart för regimen

Utmärkt exempel på reklam man borde ägna sig lite mer åt. Reklam som gör skillnad på fler ställen än i kapitalismens hjul. x22After the Olympic Games, the fight for human rights must go on.x22 Det är TBWA\Paris som smaskar på visuellt i Amnestys tjänst. Underbar sportkoppling till olika grenar svenska atleter kommer slåss (ha!) om medaljerna i.
Läs mer om Print, ,
37.1°
+
Daniel Tingström
0

McDonalds efter midsommar

Suddigt värre

DDB fortsätter åderlåta sitt kreativa anslag för McDonalds. Denna gång i en bildserie som visar upp ett kronologiskt alkoholintag under exempelvis en sill-lunch. Allting slutar naturligtvis lyckligt med en Big Mac, en pommes och en coca cola. Allting serverat på exakt samma sätt sedan 1973. Sicken tur!
Läs mer om Print, ,
36.8°
+
Mirabelle Looft
0

Imorgon börjar DN-cupen

för femte året i rad

Lottningen är avgjord och imorgon blir det en hård match mellan Hilanders/Kronjäst och Garbergs/Glocalnet. Efter 29 matcher kommer vinnaren att koras den 17 augusti. ”Med Reklamcupen vill vi stimulera både byråer och kunder till extra kreativa annonslösningar. Cupformatet sätter lite extra krydda på tävlingen och extra press på byråerna. Finalis…
Läs hela artikeln
Läs mer om Print, DN-cupen,
37.1°
+
Mirabelle Looft
0

Behåll blänket

En printkampanj av Saatchi & Saatchi New York som vill få oss att behålla blänket.
Läs mer om Print, Cascade Clean,
37.0°
+
Mirabelle Looft
0

Det är mindre troligt att din flickvän snor en t-shirt som upprör henne


Läs mer om Print, Monkey Fist Brands,
36.8°
+
Mirabelle Looft
0

Utforska

– Men glöm inte att skydda dig!

De här snygga pixen av James Jean belönades med brons i kategorin Annonser i Cannes. Kund: AIDES Byrå: TBWA\PARIS
Läs mer om Print, AIDES, TBWA, Explore, Just protect yourself
36.9°
+
Mirabelle Looft
0

Strepsils mot halsont

Det är inte den bästa idén men jag gillar montaget och hur de fått in produkten på ett bra sätt i bilden. Byrå: EURO RSCG, Madrid, Spanien Kund: Strepsil
Läs mer om Print, Strepsils, Euro RSCG
37.0°
+
Mirabelle Looft
0

Groteskt snygga!

Ingen behöver veta vad du gjorde igårkväll

Byrå: DDB Berlin Kund: Funk
Läs mer om Print, DDB Berlin Funk,
37.0°
+
Mirabelle Looft
0

Nike – spring fritt

Jag tycker att det är en ganska svag idé men snyggt genomförande. Kund: Nike Byrå: JWT, Shanghai
Läs mer om Print, Nike, JWT
37.2°
+
Mirabelle Looft
0

Återvinn papper

– Rädda träd

Riktigt bra idé och snyggt utförande, men den är mer tilltalande estetiskt än känslomässigt engagerande för mig. Kund: Greenpeace Byrå: JWT, Makati City, Manila
Läs mer om Print, Greenpeace, JWT, recycle paper
37.0°
+
Mirabelle Looft
0

Det perfekta glänsande skimret

Det tog tre hela sekunder innan poletten trillade ner och jag förstod att det var bilen som var så skinande att den kunde uppfattas som solen. Kund: Cyclo Car polisher Byrå: Saatchi & Saatchi New Zealand
Läs mer om Print, Cyclo Car polisher, Saatchi & Saatchi New Zealand
37.0°
+
Mirabelle Looft
0

Kondom08.nu

Könssjukdomar härjar i vårt land och fortfarande är det enda sättet att skydda sig, om man nu inte vill sluta att ha sex vill säga, att använda kondom. I tunnelbanan i Stockholm och på webben firas kondomen. Bilderna är snygga men jag har absolut inget sug eller lust att skåla i champagne.
Läs mer om Print, Kondom08.nu,
37.0°
+
Mirabelle Looft
0

Olympiska spelen 2016

Logotypdesign

Mina favoriter är Tokyo och Praha.
Läs mer om Print, OS 2016,
37.0°
+
Mirabelle Looft
0

För de tillfällena då energin bara inte får ta slut

Byrå: Publicis, Brasilien Kund: TargiforC
Läs mer om Print, TargiforC,
37.0°
+
0

Flygbussarnas rapskampanj

Flygbussarna i Stockholm har börjat att drivas enbart på rapsolja. Det är resultatet av en långsiktig undersökning i alternativa bränslen för att minska utsläppen. Rapsolja är ett så rent bränsle att det faktiskt går att dricka (upp till tre liter är okej). Det är temat för den första kampanjen i samarbete med reklambyrån Acne Advertising.
Läs mer om Print, Acne, rapsolja, bränsle, flygbussarna
37.1°
+
Mirabelle Looft
0

Sängjättens nya brandbook – en sagobok

Sängjätten-kedjan, med siktet inställt på att bli Sveriges ledande sovrumsspecialist, startade under hösten 2007 upp ett samarbete med reklambyrån Mecka. Arbetet inleddes med en genomgång och översyn av varumärket Sängjätten. Resultatet, en brandbook i form av en sagobok, har under maj implementeras i hela kedjans organisationen. - Idén med en sag…
Läs hela artikeln
Läs mer om Print, Sängjätten, sagobok
37.0°
+
Mirabelle Looft
0

Det är som musikalerna du älskar

Fast onda

Jag gillar musikaler men är ingen stor skräckfilmsfan. Jag tycker inte om blod eller musik som skär i öronen. Men jag tycker ändå att det låter väldigt intressant att mixa de två tillsammans. Hade gärna gått och sett x22Evil Dead the musical – like the musicals you love, only evilx22. Byrå: Saatchi & Saatchi, Toronto Illustration: Acobson, Fernan
Läs mer om Print, Evil Dead the musical – like the musicals you love, only evil, Saatchi & Saatchi, Toronto
37.0°
+
Mirabelle Looft
0

Fiat Panda: Ätbart papper

“100% edible paper. Fiat Panda 1.2 Natural Power Climbing €11.000. Offer valid until supplies run out. Better make this ad disappear quickly.” Byrå: Leo Burnett, Milano, Italien Kund: Fiat Panda
Läs mer om Print, Leo Burnett, Fiat Panda
37.0°
+
Mirabelle Looft
0

Man kan aldrig ha för många prissplashar!

Låga priser i hela butiken visualiseras i ett mönster av prissplashmani. En orgie av sällan skådad skala. Kund: Carrefour Malaysia Byrå: O&M Malaysia
Läs mer om Print, Carrefour Malaysia, O&M Malaysia, prissplashar
37.0°
+
Mirabelle Looft
0

MTV Pulse: Bang your head

Och säg hejdå till alla dina löss

Supersnygga och samtidigt roliga illustrationer för MTV. Byrå: DDB, Paris, Frankrike
Läs mer om Print, MTV Pulse, Bang your head, DDB, Paris
37.0°
+
Mirabelle Looft
0

Braun: Evolution

Kul idé, kanske inte jättebra genomfört. Byrå: BBDO, Dusseldorf, Tyskland Kund: Braun
Läs mer om Print, Braun, Evolution, BBDO, Dusseldorf, Tyskland
37.0°
+
Mirabelle Looft
0

Svenska angelägenheter

Vernissage på Åmells med Hans Gedda

Imorgon klockan 12-14.00 är det vernissage på Åmells. Hans Gedda ställer ut sina fotografier under samlingsnamnet x22Svenska Angelägenheterx22. Se Hans intervju på TV4 nyhetsmorgon tidigare i veckan där han pratar om sina kända porträtt och år som x22Fotografins Zlatanx22. Vi ses där!
Läs mer om Print, Hans Gedda, Åmells, Fotografins Zlatan
37.0°
+
Mirabelle Looft
0

Tiji TV

– lika fantasifull som barn

Hur söta illustrationer som helst för franska Tiji TV. Jag blir helt kär. Byrå: DDB, Paris, Frankrike Illustration: Pierrette Diaz
Läs mer om Print, Tiji TV, barn, illustrationer, DDB, Paris, Frankrike
37.0°
+
Mirabelle Looft
0

Bli kung på att bluffas

Eller drottning för den delen

Talande annonser för Live Poker Magazine. Byrå: DDB, Paris, Frankrike
Läs mer om Print, Live Poker Magazine, bluff, KKK, skönhetsdrottning
37.1°
+
Mirabelle Looft
0

Havaianas färgsprakande Big Bang

Nu kommer du att se en gladare värld, även när du är nere

Byrå: AlmapBBDO, São Paulo, Brasilien Illustration: Gelmi
Läs mer om Print, AlmapBBDO, flipflops, Big Bang, Havaianas, sandaler
37.1°
+
Mirabelle Looft
0

Kom in i matchen!

Janne Schaffer gör låt för Reklamcupen

Nu börjar de officiella låtarna för fotbolls-EM släppas och förväntas bli sommarens stora hits. Samtidigt släpper DN i sann cup- och sportanda den officiella låten för Reklamcupen. Efter att haft flera stora kända svenska artister påtänkta föll valet på Janne Schaffer. x22Janne Schaffers musik och bakgrund känns helrätt för cup- och sportsammanh…
Läs hela artikeln
Läs mer om Print, DN, Janne Shaffer, Reklamcupen, reklamtävling, annonser
37.0°
+
0

Kanariefåglarna äter AIK

En annons som McCann Malmö gjort för matchen i svenska cupen mellan IFK Malmö x22Kanariefåglarnax22 och AIK. Gullig tycker jag.
Läs mer om Print, McCann Malmö, svenska cupen, IFK Malmö, Kanariefåglarna, AIK
36.9°
+
Mirabelle Looft
0

Lekpojke för alltid

Men vad menar de? Varför är hans penis en tumme? Är det lika kul att spela PS som att leka med sin penis? Jag förstår inte. Jag tycker att den är riktigt dålig, så dålig att jag lägger upp den här och på så sätt bidrar till att den får uppmärksamhet och sprids. Illa! Kund: PS3 Byrå: TBWA\Wien, Österrike
Läs mer om Print, Playboy, forever, PS3, Playstation 3
37.0°
+
Mirabelle Looft
0

Förstå pengars rätta värde

Gazeta Mercantil nyhetstidning: Understand the real value of money.
Läs mer om Print, Gazeta Mercantil, Understand the real value of money, pengar, dollar, euro, yuan
37.0°
+
Mirabelle Looft
0

Om livet är dig kärt

Få tidningen hemskickad till dig.

De här annonserna är så skruvade och barnsligt illustrerade med starka färger att de är roliga. Annars brukar jag ha svårt för blod och avkapade lemmar men här, mycket underhållande. Kund: Duellanti Byrå: Publicis, Milan, Italien Creative Director: Stefano Colombo Art Director: Marco Maccagni Copywriter: Renzo Mati Illustration: Laurina Paperina
Läs mer om Print, Duellanti, tidning, prenumeration, blod, avkapade lemmar, Publicis
37.0°
+
Mirabelle Looft
0

Hitler i rosa

En lång text om Hitler där det viktigaste strykts under med Luxor Highlighters. Effektivt sätt att kommunicera en understrykningspenna. Byrå: Leo Burnett Mumbai i Indien
Läs mer om Print, Hitler, Luxor Highlighters, understrykningspenna, Leo Burnett Mumbai, Indien
37.0°
+
Mirabelle Looft
0

Text-illustrationer om cancer

Tar det för lång tid att hitta den, kan det vara försent.

Smarta insamlingsannonser mot cancer av MatosGrey, São Paulo. Forskare gör ständigt framsteg i kampen mot cancern men behöver så mycket hjälp de kan få för att hitta lösningar och botemedel. Jag försökte hitta några cancertexter i illustrationerna men upptäckte bara att det fattades en bokstav i bröstet. Någon som har lust att hjälpa till?
Läs mer om Print, Cancer, MatosGrey, São Paulo
37.0°
+
Mirabelle Looft
0

Lev ett enkelt liv

Louis Vuitton rasar mot Darfurkampanj

Louis Vuitton har lämnat in en stämningsansökan mot den 26 år gamla design-studenten Nadia Plesner som sålt affisher och t-shirts med tryck av ett barn från Darfur som håller en designerväska som är inspirerad av Louis Vuitton. Hon startade kampanjen för att uppmärksamma folkmorden som pågår i Darfur och alla pengar har gått till välgörenhet. Men L…
Läs hela artikeln
Läs mer om Print, Louis Vuitton, Darfur, fattigdom, svält
37.0°
+
Mirabelle Looft
0

Mer skolutställning – Konstfack

En nagel i ögat!

Jag gick förbi de här roliga och utstående ögonen som jag inte kunde låta bli att sticka fingret i. De gör reklam för Konstfacks Vårutställning 2008. Jag vet inte om detta är de enda enheterna som ska locka oss vårtörstande arbetsmyror till sig? Eller hur länge det kommer att ta innan alla är intryckta? Och varför har de egentligen valt att marknad…
Läs hela artikeln
Läs mer om Print, Konstfack, utställning, 2008
37.0°
+
Mirabelle Looft
0

The Economist nya kampanj

Byrån AMV BBDO London har lanserat en ny visuell varumärkeskampanj för the economist. Och de har inte använt sig av vilka artister som helst utan de har fått tag på Paul Davis, Anthony Burrill och Designgänget Non Format. Jag tycker speciellt om affischen x22Balance.x22
Läs mer om Print, AMV BBDO London, Paul Davis, Anthony Burrill, Non Format, the economist
37.0°
+
Mirabelle Looft
0

Honda Civic Hybrid

Designed to protect nature.

Det är inte bara människorna i bilen som behöver skyddas utan också naturen runt omkring. Omgivningen ser helt sjuk ut och påminner mer om något radioaktivt än en vacker natur som måste värnas om! Skapad av reklambyrån Fischer i Portugal
Läs mer om Print, ,
37.1°
+
Mirabelle Looft
0

Skön sajt för Nike

César Moreno från Mexico City producerar riktigt fina grejer, kolla in den här sajten för Nike med Ronaldinho. Har ingen aning om vad som sägs men njuter ändå. Kolla även in hans portfolio med jobb för bland annat Rolling Stone magazine och Juxt Interactive.
Läs mer om Print, César Moreno, Nike
37.0°
+
Mirabelle Looft
0

Annonsen för tv-serien Sarah Connor Chronicles

Var går gränsen mellan att inspireras eller kopiera?

Det ser ut som om Foxs annons för tv-serien Sarah Connor Cronicles kopierades direkt från ett montage skapat av någon annan som inte fick någon kredit. Jämför bilderna själv.
Läs mer om Print, Terminator, Sarah Connor, Rip-Off
37.0°
+
Mirabelle Looft
0

Bug-A-Way

Anti-Insect Bulbs.

Vad tror ni om de här annonserna? Insekter brukar ju på ett oftast irriterande sätt dra sig till ljuset. Bug-A-Way däremot utger ett speciellt gult ljus som de flesta insekter inte uppfattar. Så det är därför DDB i Chile jämför Philips glödlampor med djur som livnär sig på insekter? Har jag uppfattat det rätt? Byrå: DDB i Chile
Läs mer om Print, ,
37.5°
+
Mirabelle Looft
0

Rolling Stone Guide

Nu kan Steve vara mer Steve och mindre killen som överbelastade servern med porr

Jag tycker de här är riktigt roliga. Lätt att relatera till eftersom vi gärna sätter etiketter på folk på jobbet. x22Now Adam can be more Adam and less the guy who got drunk at the office party and flirted with Berta from Human Resources. Spend more of your life living. Go out.x22 Byrå: la comunidad, Buenos Aires, Argentina
Läs mer om Print, Rolling Stone Guide, la comunidad
37.0°
+
Mirabelle Looft
0

Russian Bear Vodka

Riktiga män dricker inte och kör bil.

I kampamjen “Fun Side of Russia” ingick en “propagandax22-affisch för Russian Bear som placerades på väggen bakom speglar på toaletter i barer och klubbar. Vid första anblicken ser det ut som texten är skriven med kyrilliska bokstäver men när man ser affischen i spegeln kan man läsa: Real Men Don’t Drink and Drive. Byrå: Lowe Bull, Cape Town Creat…
Läs hela artikeln
Läs mer om Print, Russian Bear Vodka,
37.0°
+
Mirabelle Looft
0

Origami

CDB Matone får dina pengar att föröka sig.

Nya annonser från banken Matone gjorda av reklambyrån DCS i Brasilien och AD:n Gregory Kickow. Kul att de använt origami! Jag kommer ihåg när tjugokronorsedeln kom och jag och mina kompisar hade fullt sjå att vika skjortor av dem med Mårten Gås som slips.
Läs mer om Print, Origami, CDB Matone, pengar, DCS
37.0°
+
Mirabelle Looft
0

Yoggi – före och efter

De flesta yoghurtförpackningar ser ganska lika ut och det var Art directorn Elias Awada och fotografen Henry Moshizi uppgift att ändra på det. Våga se annorlunda ut var deras motto när de tog fram Arlas nya form för Yoggi.
Läs mer om Print, Arla, Yoggi, Elias Awada, Henry Moshizi
37.0°
+
Mirabelle Looft
0

HP – precis som på riktigt

HPs avancerade fotopapper garanterar verklighetstrogna bilder. För att belysa detta skapade HP pappersfigurer som gjorde att man fick intrycket att någon faktiskt gått genom ett papper och rivit sönder det. Dessa placerades sen ut på strategiska platser för att väcka uppmärksamhet för förbipasserande. Byrå: Publicis, Malaysia
Läs mer om Print, HP, fotopapper, Publicis
37.0°
+
Mirabelle Looft
0

Vitt vinner

Det tog mig säkert, en, två, tre, fyra, fem sekunder innan poletten trillade ner. Jag är inte bekant med ACE, som jag förmodar är ett tvättmedel, och hade lite svårt att göra kopplingen snabbt. Annorlunda idé för ett tvättmedel och jag tycker väl inte att den är fläckfri. Hämtade annonsen från Scary Ideas men vad som är skrämmande med den har jag d
Läs mer om Print, Tvättmedel, ACE, Schack, Scary Ideas
37.0°
+
Mirabelle Looft
0

Vinnarna av Kolla 2008

Nu kan du se vilka som vann tävlingen Kolla! 2008 i fredags på deras hemsida. Klicka på vardera kategori.
Läs mer om Print, Kolla! 2008,
37.0°
+
congo schlong
0

Helbotica med vänner

För att robotar en dag kommer att ta över världen.

Vi har sett det förut, bilder uppbyggda av olika typsnitt men de är väl värda ännu en titt. Typografiska robotar gjorda av kända fonter. Dessa illustrationer är skapade av Jonathon Yule.
Läs mer om Print, Typsnitt, helvetica, Akzidenz, Futura, Helbotica
37.0°
+
Mirabelle Looft
0

Närhet till naturen

Med Olympus kikare kommer du mycket närmre.

De är banala, enkla, somliga skulle nog kalla dem 1A, men jag gillar dem i alla fall. Jag gillar hur djuren tränger sig på, tonen i bilden. Man kanske rent av skulle köpa sig ett par sådana och ett par vandrarkängor och bli anfallen av ett par exotiska djur i helgen :). Byrå: JWT Sydney
Läs mer om Print, JWT Sydney, Olympus Binoculars, kikare
37.0°
+
Mirabelle Looft
0

The Sugar Collective

Hur mycket skrämmer sockret dig?

Och när vi ändå är inne på sötsaker. Överreagerar vi inte när det gäller faran att äta socker? Vann inte Delicato Guldägg förra året just för att vi var trötta på hysterin att äta rätt? Men å andra sidan så är det sockerberoende som fortfarande rinner i mina blodådror inte bra, inte bra. Byrå: Publicis Conseil, Paris
Läs mer om Print, Sockerberoende, Publicis Conseil, The Sugar Collective
37.0°
+
Mirabelle Looft
0

Underbara illustrationer för tv-kanalen Comedy Central

De tar det på allvar

Det är säkert inte bara jag som tycker att de här annonserna är fantastiskt roliga, om man ändå ska vara elak så kan man vara det ordentligt! Byrå: Kempertrautmann, Hamburg, Germany
Läs mer om Print, Comedy Central, komedi, Kempertrautmann
37.0°
+
Mirabelle Looft
0

McDonalds gigantiska puzzel

Sort your head out

DDB i Stockhoolm fortsätter att producera uppseendeväckande reklamlösningar för McDonalds. Den här gången är det ett gigantiskt utomhuspuzzel som bara folk som druckit en lagom mängd kaffe kan lösa. Något långsökt kan jag tycka. Den är lokaliserad inne på centralstationen.
Läs mer om Print, DDB Stockholm, McDonalds, Sverige, puzzel
37.0°
+
Mirabelle Looft
0

Kul copyrekryteringsannons

Dags att packa väskan och flytta till Dubai?

Copy: Pirana Dubai letar efter någon som fortfarande njuter av att skriva meningsfulla och övertygande texter. Om du finns där ute, gömd i ett hav av bildlösningar, ring oss. Eller ännu bättre, skriv till oss. Med 600 ord berätta varför du älskar att skriva. Skojar bara, ring Shehzad, 050-4560722.
Läs mer om Print, copywriter, copy, Pirana Dubai
37.0°
+
Mirabelle Looft
0

Buss som kör baklänges

x22Bara ring ossx22 står det på klisterdekalen som sitter på baksidan av en buss. Centraal Beheer är ett holländskt försäkringsbolag. Den här bussen har kört runt i krokarna kring Amsterdam i 2,5 månader.
Läs mer om Print, Försäkring, försäkringsbolag, buss
37.5°
+
0

Ny print för Metro

signerad Scholtz & Friends

Scholtz & Friends i Stockholm ligger bakom de senaste printarna för Metro. Vad tycker ni?
Läs mer om Print, creativesection.com, Scholtz & Friends, Metro
37.0°
+
Mirabelle Looft
0

Se upp ungar, here comes Candy

Roliga annonser för Fila

Jag hör själv till kategorin sockerberoende, vet egentligen inte varför. Som liten åt jag hellre frukt och sparade det godiset jag fick under sängen och visade det för mina kompisar utan att bjuda. Efter ett år fick jag kasta allt för att det blivit gammalt. Annonserna är gjorda av Santa Clara i Sao Paulo.
Läs mer om Print, Fila, sockerberoende, Santa Clara
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Har du tvättat händerna?

Dettol desinfekterar

EURO RSCG, Kuala Lumpur i Malaysia, har gjort smarta bildlösningar till annonser för Dettol.
Läs mer om Print, Dettol, Euro RSCG
37.0°
+
Mirabelle Looft
0

Vet du vad du egentligen äter?

Greenpeace gör annonser mot genmanipulerade grönsaker.

Idén är inte ny men den passar utmärkt i sammanhanget. Påminner mycket om COOP konsums hälsokampanj. Det är BBDO i Ryssland som gjort annonserna för Greenpeace som vill väcka debatt kring genmanipulerad mat. Texten i annonsen lyder: x22DNA i genmanipulerade grönsaker kan innehålla gener från insekter, djur och till och med virus. Dessa produkt
Läs mer om Print, ,
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Ny Grafisk Design från Kina

Inspirerande bok från 3030 Press, New Graphic Design in China

Med OS i Kina som närmar sig passar vi på att uppmärksamma lite Design från unga kinesiska designers. Javin Mo från Milkxhake samlade 30 st av Kinas bästa unga grafiska designers runt 30 år som fick bidra till boken New Graphic Design in China med affischer, trycksaker, logotyper, illustrationer och förpackningar. New Graphic Design in China pres…
Läs hela artikeln
Läs mer om Print, ,
37.0°
+
0

Få stöd efter derbyt!

Ikväll är det göteborgsklassikern i Göteborg. Gais - Blåvitt! Jourhavande kamrat uppmanar alla blåvita supportrar att söka hjälp för att bearbeta den kommande derbyförlusten under parollen “Krama en kamrat”. Det finns ett krisnummer för de blåvita själar som är lite nervösa inför derbyt och som behöver en blåvit axel att gråta ut mot när de förlor
Läs mer om Print, gais, derby, ifk göteborg, gråta, fans
37.0°
+
Mirabelle Looft
0

Young lions 2008

Har en tredje bröstvårta förlorat sin charm?

King James i Kapstaden i Sydafrika har roat sig när de gjorde den här kampanjen för inlämning till 2008 South Africa Young Lions. Bilder på unga män och kvinnor med olika skönhetsfel som tre bröstvårtor eller ett iögonfallande födelsemärke med texten Change what youx27re known for.
Läs mer om Print, south africa young lions 2008, elisabeth höglund, frida kahlo
36.9°
+
Nicklas Tingström
0

Vem använder blanka skor nuförtiden?

Hehe... Tokig, 50-tals SciFi-inspirerad reklam för skokräm. I like!

Skokräm är däremot inte min grej. På 90-talet då jag gled runt i mina coooola, ruffa Getagrip-kängor fick min mamma för sig att hon skulle putsa upp min ruggiga look som jag kämpat med i en månad att få fram. Jag pratade inte med henne på en vecka, minst. Men det har förstås inget med den här reklamen att göra, jag ber om ursäkt för det. UFO är g…
Läs hela artikeln
Läs mer om Print, Nugget, Getagrip, UFO
37.0°
+
0

Amnesty International vill banlysa landminor

Smart, känslosam annons.

Det gör ont i hela kroppen när jag ser den här annonsen. Speciellt eftersom jag har fobi och mardrömmar om avkapade lemmar. Jag tycker att de lyckats oerhört bra med bildlösningen, och det känns i hjärtat när jag läser copyn där barnets ben tidigare suttit. När du mister ett ben mister du inte bara ett ben. Du går miste om att leka tafatt med dina…
Läs hela artikeln
Läs mer om Print, Amnesty International,
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Kellogg's Special K

.. vänder på skalan

Jaha, kära reklamvänner, vad tycker ni om den här annonsen? Om jag fattat poängen rätt så är den så subtil att jag helt klart hade missat den i tidningen. Vidare så är bilden tråkig och det måste vara något fel på vågen eftersom den visar på 12 utan att någon står på den. Det är JWT i London som står bakom annonsen.
Läs mer om Print, Kellog's Special K, våg, JWT, London, banta, print
36.9°
+
0

Skrattretande dålig reklam

Man överaskas ständigt av vad som rinner igenom kreativa människor på reklambyråer och beslutsfattande marknadsdirektörer. Detta är inskickat av Mr. Apple: Såg den här på spårvagnen idag. Jag gillar att det kostar 39 öre per minut att skicka ett sms, och det trovärdiga intrycket av att inte ens lagt ner tid på att leta upp ett svenskt Ö. Herregud.
Läs mer om Print, dålig reklam, vectone mobile
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Frukta det vildvuxna kvinnohåret

En vädjan från männen: Ladies please use!

Det var inte förrän vid andra anblicken som jag förstod vad Reklambyrån Lowe Strateus i Paris ville säga. Kopplingen mellan mannen i djungeln och hårborttagningskrämen är dock ändå ganska uppenbar. Sen visste inte feministen i mig om hon skulle skratta eller gråta, men det är faktiskt ganska roligt när han klättrar runt och är alldeles vilsen på kv…
Läs hela artikeln
Läs mer om Print, Lowe Strateus, Ads, Woman, AdsoftheWorld, Miss Epil
37.1°
+
Nicklas Tingström
0

Mercedes vill att du aldrig ska vara vilsen igen

Krångliga omvägar skapar roliga bilder

Idén är inte ny men jag gillar utförandet och illustrationerna som påminner mig om Jesper Walderstens verk som jag uppskattar mycket. Annonserna är för Mercedes med GPS. x22Never get lost again.x22 Reklambyrå: CLM/BBDO Paris, Frankrike
Läs mer om Print, Mercedes, GPS, Never get lost again, CLM, BBDO
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

En vän som du kan äta

Alla svenskar som har varit utomlands har väl fått höra kommentaren x22Ah, Swedish Fishx22 någon gång. Det är Malacos godisfiskar i olika färger som de syftar på som 1958 började säljas i USA och som där blev en hit och spred sig till andra länder. Nu har JWT i New York skapat annonser som, enligt mig, anspelar på tröstätning. x22Friends you can e…
Läs hela artikeln
Läs mer om Print, Friends you can eat, Swedish fish, Malaco, JWT
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Shamponera bort stadssmutsen

Schyssta illustrerade shampoannonser som sticker ut i sin genre

Dålig shampooreklam finns det gott om. Därför känns det extra bra när man hittar annonser som dessa. De svart-vita illustrationer känns helt rätt i tiden då miljöfrågorna är högt upp på samtalslistorna (fast de inte tar någon politisk ställning förstås). Annonserna är gjorda av Lowe i Indien.
Läs mer om Print, Shampo, illustrationer. Lowe
37.0°
+
0

Begravningsplats för rökare

Reservationer mottages

Skrämselkampanjer för rökare brukar sällan ha stor genomslagskraft, speciellt inte texter som skrivs på paket. Finns det rökare som fortfarande reflekterar över varningstexterna på asken? IMMB är en reklambyrå från Pakistan som har gjort en del roliga printlösningar i ämnet. Men även fast kampanjen är smart så tror i alla fall inte jag att den ha
Läs mer om Print, http://www.creativesection.com,
37.0°
+
0

Sveriges största Mappvisning?

Nu kan studenter på Berghs, Beckmans, Forsbergs, Hyper Island och Konstfack visa upp sin CV och sin Portfolio på creativesection.com. För den som inte går på någon av dessa skolor kan man lägga upp en x22doldx22 CV / Portfolio som man sedan själv kan skicka vidare eller söka jobb med. Senaste studenterna finns att se under fliken x22Studentsx22 p
Läs mer om Print, http://www.creativesection.com,
37.4°
+
0

Skoda Fabia Kombi

Från singel till familj

Skoda Fabia har blivit lite mer familjevänlig och finns nu som kombi. Det har Skoda illustrerat genom att visa hur en kille eller tjej träffar någon, åker hem, blir med barn, flyttar ihop, åker till BB och vips så är de en familj.
Läs mer om Print, ,
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Äntligen en annons för oss kannibaler

Jakobsdals kokta skinka

Inför Matildadagen den 14 mars har Jakobsdals annonserat i bland annat dagens Metro där vi hittade och scannade in just den här underbara annonsen. I annonsen går det att läsa följande, Mor Matildas kokta skinka är ett vackert hantverk. Hon putsas för hand och tillagas av de bästa bitarna på skinkan, innan- och ytterlår. Därefter kokas hon långsam…
Läs hela artikeln
Läs mer om Print, Jakobsdals, kannibal, matildadagen, skinka
37.0°
+
Nicklas Tingström
0

Förare i Nya Zeeland

Får ett wake-up call

Clemenger BBDO i Nya Zeeland har lanserat en annorlunda och väldigt hård kampanj med texten x22Sleep before you drivex22. Vågat koncept som går hela vägen för mig iallafall, plus ett riktigt bra utförande av idén. Måste också säga att det är ett intressant ämne på kampanjen för jag tror verkligen att det är just sådana här skildringar som behövs …
Läs hela artikeln
Läs mer om Print, ,
37.0°
+
0

Malmö Redhawks

Publiken är en extra spelare

Inför ishockeyns kvalserie till Elitseren går Malmö Redhawks ut med en kampanj med budskapet “ett bra publikstöd är som en extra spelare”. Reklambyrån Floyd har tagit fram en annonsserie på temat som kommer gå upp med start i mars i Sydsvenskan, Skånska Dagbladet, Malmö Magasinet samt Metro och PunktSE.
Läs mer om Print, Malmö Redhawks, Floyd