RC-plan som flyger i 727 km/h
Hej! Hej då! Hej! Hej då! 
49.4°
+
Roger Åberg
0
Spotify större än Bonnier
Största mediabolaget i Sverige 
48.2°
+
Roger Åberg
0
En lite vuxnare chokladkalender
Från Chokladfabriken 
95kg
+
Roger Åberg

Nu börjar del två i Microsoft-kampanjen

"Hello, I’m a PC, and I’ve been made into a stereotype"

Visa inte -artiklar
/ Övrigt

Ingen här har väl missat de två första delarna i Microsofts 300 miljoner dollar-kampanj med Jerry Seinfeld. Men nu är hans medverkan slut, för tillfället i alla fall, och kampanjen går in i ett nytt skede.

Ett skede som lägger fokus på att omdefiniera begreppet I'm a PC som ju Apple har lyckats karaktärisera med en trist kontorsråtta. Att svara på vad en uppstickare säger i sin reklam är lite risky, antingen så vänder man det till något genialt eller så blir det platt fall.

Kampanjsloganen är "Windows. Life without walls." och NYTimes har en intressant artikel på ämnet. Artikeln vill få kampanjen till en succé än så länge, och det är den väl bara genom att den har blivit en sådan snackis. Det ska bli riktigt spännande att se om byrån lyckas dra detta vidare.

RSS 25 kommentarer till artikeln
wallypower
Tanken är god, men Microsoft är nog fortfarande ett utav världens tråkigaste företag! Tyvärr när det kommet till reklam så kanske de kommer att bli lite
av wallypower, torsdag 18 september 2008 kl 09:50
dunder
även om microsoft är ruggigt tråkiga så tror jag reklamerna kommer bli helt underbara!
av dunder, torsdag 18 september 2008 kl 10:52
jeez
Det här kan bli roligt. Eller så blir det precis lika pinsamt som Apples reklamer.
av jeez, torsdag 18 september 2008 kl 14:13
Carl Ericsson
Om inte annat visar de att de ser sig själva som Nr 2 efter Apple.
av Carl Ericsson, fredag 19 september 2008 kl 01:01
Virre Vojj
Genialiskt är väl att ta i? Frågan ligger snarare i varför dom inte har gjort det här tidigare.
av Virre Vojj, fredag 19 september 2008 kl 01:11
Desmo
Carl Ericsson:

Must...stop...laughing...ribs..hurt...too...much....

Har du redan börjat fredagssupa?
av Desmo, fredag 19 september 2008 kl 07:33
Carl Ericsson
Desmo: Det är bara företag som inte är branschledande som kopierar reklam från andra. Comprende?
av Carl Ericsson, fredag 19 september 2008 kl 11:06
Desmo
Carl Ericsson:

Branschledande har ju då förstås ingenting att gör med intäkter, marknadsandelar eller hur känt varumärket är, antar jag?

Dessutom kopierar ju inte MS Apples reklamkampanj, de försöker bara ge begreppet "I'm a PC" en mer positiv klang.

Apples kampanj gick ju ut på att framhålla sina egna produkter genom att peka på hur dålig konkurrenten var. Och det har de ju kopierat från Pepsi.
av Desmo, fredag 19 september 2008 kl 13:00
tva
Hur smart är det att cemetera "I'm PC"???
Ungefär som om Volvo skulle marknadsföra en volvomodell som miljöbil med att upprepa budskapet "Miljöbil".

Elelr är MS så rädda för att folk ska börja uppfatta PC som något man kan köra såväl Windows som Linux som BSD som Solaris som (olagligen) OS X som (sätt in valfritt operativ) så de försöker få folk att automatisk förknippa PC med Windows? Det gör väl folk redan så det räcker? och Apple har ju utnyttjat det...

Fast i efterhand kanske det här blir lika roligt (lyteskomik) som när MS sverige gjorde reklam för Win98 med bilden på ett huvudvärkspiller...
...som hjälp mot all huvudvärk med Win95 eller vad då?
:-)

Nä, det känns som om man bränner mycket pengar utan att få mycket igen...
av tva, fredag 19 september 2008 kl 14:06
Desmo
tva:

Fast för gemene man är det ju så. På en PC kör man Windows och på en Mac kör man...Mac. Majoriteten av datoranvändare vet möjligen vad Linux är men inte mycket mer och det ligger ju varken i MS eller Apples intresse att upplysa om alternativa operativsystem.
av Desmo, fredag 19 september 2008 kl 15:38
tva
-> Desmo:

Vet det, men varför i så fall lägga reklampengarna på att cementera det?
Alla andra försöker ju sälja sig själva, medans MS försöker sälja något som inte är dom…

av tva, fredag 19 september 2008 kl 17:05
Desmo
tva:

Eftersom 90% av världens klientmaskiner kör Windows så vågar jag påstå att PC-användare kommer i alla former, storlekar, samhällsklasser, nationaliteter, åldrar etc och inte bara som betonggrå kontorsråttor. I ljuset av det tycker jag MS ligger rätt bra i linje med vad de försöker sälja.
av Desmo, fredag 19 september 2008 kl 21:50
Carl Ericsson
Spelar ingen roll om vad de säger är rätt eller ej när de flesta som ser reklamerna associerar till Apple. Tror du Coca Cola skulle göra en likartad kampanj som Pepsi? Nej, självklart inte.
av Carl Ericsson, lördag 20 september 2008 kl 00:35
Christopher Anderton
www.appleinsider.com

Hahaha!
av Christopher Anderton, lördag 20 september 2008 kl 10:57
Preddan
jag använder pc, hemma och på jobb - har även kört mac på jobb tidigare och gillar båda

samt att BÅDA os:en dras med för och nackdelar era jävla mac-fuckups

grå och trist är det sista jag skulle känna mig bara för att jag använder en pc, vilket en mac är också, en personal computer och om jag inte minns helt fel så hade apple en produkt som hette just power-pc och idag så kör man med intel-cpu...skam går som sagt på torra land
av Preddan, lördag 20 september 2008 kl 15:09
tva
->Preddan:
Det ska inte vara 'prettodan'?
(Har plågats med peze i jobbet sedan NT3.51 och kräks snart åt den osexiga skiten…)
av tva, lördag 20 september 2008 kl 19:12
Brother
Tva: Skaffa nytt jobb.
av Brother, söndag 21 september 2008 kl 07:03
tva
-> Brother:
Men resten är jävligt bra :-)
Fast nu är vi OT så jag ångrar att jag skrev det och släpper det totalt nu…
av tva, söndag 21 september 2008 kl 07:38
Tiny
Preddan,
Håller med fullständigt.

tva, Sluta trolla. Om det var nåt som Preddans inlägg *inte* var så var det pretentiöst. Dina tokerier om Appkles totala överlägsenhet och Ms osexighet (dvs i typ alla trådar på Feber) är betydligt mer pretto.
av Tiny, söndag 21 september 2008 kl 22:09
Josef
För en gångs skull måste jag nog hålla med Jojje!

(cmd + v)
*kollar in de nya reklamfilmerna*
Jag gillar!! Fick en skön varm känsla i magen.. Mac-snuttarna känns nu jäkligt pretto i jämförelse. Skulle nästan drista mig med att säga att MS gjort mål på Apples planhalva. De visar verkligen "grejen" med PC/windows.
Klockrent MS.

/mac:are

PS: Du är inte märket på din elektronik.

av Josef, söndag 21 september 2008 kl 22:25
Christopher Anderton
Fast det är ju roligt att dom använder Mac för att göra reklamen... :)
av Christopher Anderton, måndag 22 september 2008 kl 03:32
Josef
@anderton
Ja självklart körs det mac på byrå.. :)
av Josef, måndag 22 september 2008 kl 11:43
thoots
Får mig osökt att tänka på de bevingade(?) orden

"In a world without walls - who needs Windows and Gates?"
av thoots, måndag 22 september 2008 kl 17:50
Harrison Bengtsson
mac är vad den är, PC är vad man gör den till.
av Harrison Bengtsson, onsdag 24 september 2008 kl 00:26
Thimiesama
Harrison Bengtsson: You speak the truth
av Thimiesama, söndag 28 september 2008 kl 01:00
Kommentera artikeln