RC-plan som flyger i 727 km/h
Hej! Hej då! Hej! Hej då! 
49.5°
+
Roger Åberg
0
Spotify större än Bonnier
Största mediabolaget i Sverige 
48.2°
+
Roger Åberg
0
En lite vuxnare chokladkalender
Från Chokladfabriken 
95kg
+
Roger Åberg

Del två i Microsofts Seinfeld-reklam

Långt, konstigt och lite roligt

Visa inte -artiklar
/ Film

Andra delen i Bill Gates och Jerry Seinfelds lilla reklam-såpa har dykt upp. Fyra och en halv minut lång dessutom. Om någon hade trott att allt skulle klarna i del två kommer de att bli missnöjda, men man förstår ändå åt vilket håll detta är på väg. Och jag tror att det funkar - tror ni?

via Youtube
RSS 34 kommentarer till artikeln
kiwi
Surrealistiskt...

Och ska dessa reklamfilmer bara finnas på nätet? Även om Pyttemjuk har gazillions på reklamkontot, så borde det kännas dyrt även för dom att köpa reklamslotar på 4:30 på tv.
av kiwi, fredag 12 september 2008 kl 08:57
Jerbo
jävligt dyr och gratis underhållning för allt macfolk, känns som dom slänger iväg enorma summor pengar för att alla apple-fanboys ska få något att skratta åt. Det är ju inte som att jag känner att man kanske skulle ta och byta in min macbook mot en dell pga dom här filmerna.
av Jerbo, fredag 12 september 2008 kl 09:07
Phillip
Jerbo - Microsoft har nog inga illusioner att sälja datorer till Apples kunder, det skulle kosta mer pengar än de skulle tjäna (Avprogrammering av sektmedlemmar kostar ju en del)....
av Phillip, fredag 12 september 2008 kl 09:14
JAC
Det är åtminstone betydligt mer goodwill än i mac vs. pc-reklamerna.

Men jag fick verkligen ingen lust att köpa mac av deras reklam och jag får inte lust att köpa en windowsdator nu heller. God underhållning är det iaf.
av JAC, fredag 12 september 2008 kl 09:18
Netzach
"Microsoft har nog inga illusioner att sälja datorer till Apples kunder"

Microsoft har nog inga förhoppningar att sälja _datorer_ över huvud taget. ;-)
av Netzach, fredag 12 september 2008 kl 09:24
Desmo
MS försöker inte sälja windows till appleanvändare - jag tror inte ens de är särskilt intresserade av de 3-4% som Mac-segmentet utgör av marknaden.

Detta är image-skapande. De vill inte vara the evil empire längre (Google aspirerar på den titeln). Och personligen tycker jag de lyckas ganska bra. Bill och Jerry funkar bra ihop.
av Desmo, fredag 12 september 2008 kl 09:27
Phillip
Netzach - hehe true true ;)
av Phillip, fredag 12 september 2008 kl 09:28
Tobias Degsell
Håller med Desmo. MS är trötta på att vara the bad guys! Bill och Jerry kan kanske fungera...

av Tobias Degsell, fredag 12 september 2008 kl 10:09
Nikkokikko
Haha detta är ju skitroligt! Diskret och surrealistiskt och riktigt mysigt. Skön duo.

Hur som helst så är detju sjukt mycket mer underhållande än Apples löjliga PC-MAC reklamer. Sen om det kommer sälja mer microsoft-produkter låter jag vara osagt. Skön branding iaf.
av Nikkokikko, fredag 12 september 2008 kl 10:12
Amnell
På något sätt var den skön. Om den ger mig något växande intresse för att skaffa windows tvivlar jag på, men vem vet. Kanske växer reklamen till något större.
av Amnell, fredag 12 september 2008 kl 10:57
Allan Rubin
Roligt, skulle det ha varit Jobs och Jerry med precis samma manus hade den höjts till skyarna av macmupparna.
av Allan Rubin, fredag 12 september 2008 kl 11:52
Hillbill
Överskatta inte reklamens makt och syfte. Ja - dessa Sienfeld snuttar kommer att få Microsoft som varumärke lite mindre mossigt. (Bill har alltid varit en ganska kul nerd.)

Men mjukvara kommer alltid sälja bäst på funktion å där är MS helt katastrofala. Man ska uppdatera den automatiska uppdateraren och hittar den någon vill den inte uppdatera förens man stänger av den automatiska uppdateraren och när den uppdaterat buggar programmet mer än innan.

iWorks och OSX? Ja definitivt! Mer Sienfeld humor? Japp det tar jag gärna också! Sen vore det ju kul om det faktiskt kom något riktigt bra från MS någon gång. Det skulle vi alla vinna på. Ingen tjänar på att världens största mjukvarujätte bara gör crap.
av Hillbill, fredag 12 september 2008 kl 13:06
ville
Riktigt rolig, med det känns som den mer säljer in Bill som en skön snubbe än Windows.
av ville, fredag 12 september 2008 kl 13:31
Desmo
"Men mjukvara kommer alltid sälja bäst på funktion å där är MS helt katastrofala. Man ska uppdatera den automatiska uppdateraren och hittar den någon vill den inte uppdatera förens man stänger av den automatiska uppdateraren och när den uppdaterat buggar programmet mer än innan."

Hur kommer jag till den där alternativa verkligheten som du verkar leva i? Bara så jag kan undvika att hamna där av misstag.


av Desmo, fredag 12 september 2008 kl 13:40
tva
-> Desmo:
Vet inte om det kommer som en chock för dig, men - håll dig i nu - MS har en hel avdelning som inte gör annat än grejjor för OS X...

I övrigt:
Reklamen får ju i vart fall MS på allas (alla som bryr sigs) läppar och så länge det är Balmerlöst så kan det kanske förbättra varumärket Microsofts status (hos dom som bryr sig).
av tva, fredag 12 september 2008 kl 13:47
emil
tva: haha, Ballmer hade jag glömt bort. hoppas han dyker upp som en slags Newmanreferens snart!
av emil, fredag 12 september 2008 kl 14:20
jeez
Det här är underhållning på hög nivå! Jag formligen hatar Seinfelt på TV, men det är kanske mest slap-basen jag stör mig på. Här är han ju skön. Bill har jag alltid gillat. Lågmäld och bjuder på sig själv. Laid back!

Fattar man inte vad dessa reklamer går ut på, så bör man ta ut huvudet ur lådan som man kallar Sundbyberg.
av jeez, fredag 12 september 2008 kl 14:25
SilverDogg
tycker dom är helsköna =).
macreklamerna kanske är skoj, men dom har ingen seinfeld ;)
av SilverDogg, fredag 12 september 2008 kl 15:27
MTroedsson
måste hålla med silverbogg, roliga reklamer men de känns som de gjorde filmen och på slutet glömde vad de skulle säga och tar sista scen och säger något som relaterar lite till windows.

Get a mac reklamerna är direkta!
Windows är bara flum, flum, flum precis som deras OS! xD
av MTroedsson, fredag 12 september 2008 kl 15:48
jeez
MaacxD: Du verkar inte ha lyckats läsa vad SilverDogg skrev. Läs igen och fundera en stund.
av jeez, fredag 12 september 2008 kl 16:27
Kiim
Mycket underhållande reklam :D
av Kiim, fredag 12 september 2008 kl 16:57
Christopher Anderton
Känns lite som MS vill kommunicera ut att dom har varit dåliga på att ta till sig saker, men nu tänker annorlunda. Typ.
av Christopher Anderton, fredag 12 september 2008 kl 19:52
Cure
Fantastiskt!
av Cure, lördag 13 september 2008 kl 00:06
silver4pple
Jag ska installera Windows på min Mac nu. Lätt.
av silver4pple, lördag 13 september 2008 kl 11:50
TopBalls
Mac vs. Windows... Som vanligt.
Ingen förståelse för två olika operativsystem med olika positiva och negativa sidor.

Varför tar ni inte och diskuterar blått vs. rött istället? Det är väl mer mening i att göra det?

"- Jag tycker blått är den bästa färgen, för den röda färgen endast går att måla på vissa väggar som har rätt struktur."

Suck.
av TopBalls, lördag 13 september 2008 kl 15:19
Martin Steinberg
Microsoft huvudmål är inte att konkurrera med Apple enligt dom själva. Dom har som sagts grymt mycket större marknadsandel jag tror bara de ska börja branda om sig och få mer positiv uppmärksamhet. Reklambyrån Crispin Porter + Bogusky är grymt bra på att fixa uppmärksamhet åt dem för att sedan säkert kunna sälja in MS på andra sätt än tidigare. Jag har själv jobbat på CP+B och tror att de kommer att hitta på mer saker så småningom som bygger upp varumärket bättre dess är nog bara teasers :) Själv tycker jag att dessa reklamer är lite platta men känns som att de växer sakta på mig ändå. Jag önska att de gjorde nått med Ricky Gervais igen fast som TV reklamer :)
av Martin Steinberg, lördag 13 september 2008 kl 17:02
hunden
Respekt till Feber för att inte lägga det här på Macfeber som den första filmen.

Jag tycker den här var bättre än den första filmen och folk som tror att det är reklam för Windows är helt ute och cyklar.
av hunden, söndag 14 september 2008 kl 05:31
Desmo
tva:

Ja?

Det stödjer ju bara det jag sa. Microsoft har inget intresse av att konkurerra ut MacOS. Dels för att de tjänar pengar på att utveckla mjukvara till MacOS (historiskt har de varit en av de största mjukvaruutvecklare i Mac-miljö, vet inte hur siffrorna är nuförtiden) och dels av konkurrenslagstiftningsskäl. MS var farligt när att styckas upp när de hade monopol på webbläsare. Vad skulle hända om de hade monopol på OS-marknaden, tror du?
av Desmo, söndag 14 september 2008 kl 12:16
rockyxa
Mycket bra.
av rockyxa, söndag 14 september 2008 kl 13:15
Teddy C
Riktigt bra reklam!
av Teddy C, söndag 14 september 2008 kl 18:21
Tiny
Skön. Bill är en överraskande bra skådis.

HillBill,
"Men mjukvara kommer alltid sälja bäst på funktion å där är MS helt katastrofala. Man ska uppdatera den automatiska uppdateraren och hittar den någon vill den inte uppdatera förens man stänger av den automatiska uppdateraren och när den uppdaterat buggar programmet mer än innan."
Din beskrivning passar precis in på Adobe där programmen i CS3 drar igång Adobe Uppdater som misslyckas med installationen alternativt ber att du avslutar uppdateringsprogrammet(!) för att kunna uppdatera. Jag antar att du tycker Adobe är katastofala.

Apple å andra sidan installerar automatiskt ett program som smidigt uppdaterar din dator med nya versioner oavsett om du vill och tom helt nya program som du inte bett om. Och du tycker Ms är katastrofala?

RDF at work
av Tiny, söndag 14 september 2008 kl 21:18
Dankow
Tycker att det är en bra reklam, får MS att verka mera nära. Vet inte hur det kommer att sluta men det är ju klart annorlunda från Mac vs PC reklamfilmerna där allt handlar om att PC ska göra bort sig. Blir väldigt intressant att se vad som kommer hända!
av Dankow, måndag 15 september 2008 kl 06:15
Josef
Hehe jag gillade den! Den första var lam, denna var bättre..
Undrar hur mycket den kostar per köpare av MS-produkter?

/macanvändare
av Josef, måndag 15 september 2008 kl 11:31
Andreas Enghed
Superkul reklam. Jerry är rolig som alltid och Bill är en perfekt sidekick. Kommer det få folk att bli intresserade av att köpa Microsoft produkter? Öh, Nej!
Reklamen har dock en vis Goodwill-faktor som man inte kan ignorera. Det känns dock som om man riktar denna reklamen mot Apple-användare i ett försök att få dom prata mindre skit om Microsoft.
Vilket i sig kanske är genialiskt!?
av Andreas Enghed, torsdag 25 september 2008 kl 00:43
Kommentera artikeln